Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Daniel78
Hej
Jag heter Daniel och är ny här.
Jag är schweizare och har bara bott i 2 år här i Sverige. Jag ber om ursäkt när min svenska är lite dåligt.
Min första bil här i Sverige har blivit en 850/94.
Jag har köpt 16” hjular från en V70 som passar på min 850. Tyvärr var däcken (205/55/R16) skadat pga. för att bilen har stod för långt på plats. Nu skulle jag gärna beställa nya däck, men tänkte first att fråga er vilken däck passar bra på min bil utan att ta in i hjulhuset.
Samtidigt skulle det vara bra när hastighetsvisare (Tacho?) fortfarande stämmer.
Vilken dimension rekommenderar ni?

Tack för hjälpen och bra fortsättning.

Daniel
av errim
Hej

på min tidigare 850 årsmodell 1994 var den registrerad för däckstorlek 185x65x15
Min nuvarande 850 från 1996 har jag på sommaren 195x65x15 och på vintern 185x65x15

för att hastighetsmätaren ska visa rätt, så kolla här: rullomkrets.se
205x55x16 verkar passa bra

Med vänlig hälsning, Bengt
Användarvisningsbild
av Daniel78
Tack Bengt och Lucif3r.
Jag beställer 205/55/R16. Toppen!
Bara en frågan till: Vilket företag föreslår ni för att beställa däcken här i Sverige? Vilket tycker ni är best? Autodoc? 24? ..?

Hälsning Daniel
Användarvisningsbild
av Daniel78
Tack Kalle
Tack för ditt svar och linken.
Det stämmer. Lokalt är säker bättre. Men det finns ju flera här i Sverige som beställer online så tänkte jag att göra samma sak (för att integrera mig lite här i Sverige :-)
Betalde för vinterdäcken hos Volvo ungefär 9000sek 2 år sen. Just nu går det inte för mig att betala så mycket pengarna. Därför tänkte jag att köpa en bra märke online.
Min jobbkompis monterar däcken för mig.
Självklart. När man har ett problem med en onlineköp är det jätte jobbigt. Men jag tror att jag ta risken.
Hälsning Daniel
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nu är det visserligen några år sedan jag köpte mina vinterdäck(hakka R2), men har för mig jag köpte från dackonline.se . Inget att klaga på där inte. Snabb och problemfri leverans.
Hur en ev. reklamation skulle fungera kan jag dock inte säga, mina däck var och är fortfarande felfria :-)
Användarvisningsbild
av Daniel78
Jämförde testvinnare 2019/20 på sommardäck. När jag gick in på däckonline har dom precis denna däcken högst upp som föreslag/erbjudan. Toppen. En kompis av mig beställde sina däck på däckonline. Han är iallafall nöjd.
Bra websidan, bra intryck. Om jag beställer ny få jag säkert en däck från 2020. Men det är ju ingen vinterdäck så att den spelar inget stor roll.

Hälsning Daniel

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]