Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har en fråga om min 850Glt som jag nyss köpt.

Försäljaren sa att luftpumpen var tvungen att bytas och att det var därför kupéfläkten inte fungerade.
Har dessa något sammband?
Är det svårt att byta själv?

Tack på förhand.
Joacim.
Användarvisningsbild
av lellec56
Jag kan inte se att det finns ngt sammanband mellan luftpump och kupéfläkt, det är ju 2 vitt skilda system. Luftpumpen, som sitter under batterihyllan har ju till uppgift att mata in luft till avgasreningen vid kallstart. Tänk dig då att den skulle ha ett sammanband med kupéfläkten, stackars den som då befinner sig inne i bilen vid start.
Det är inte så invecklat att byta luftpumpen, jag gjorde det på min S70 -98, bara att ta väck batteri + hylla samt att lossa på farthållaren, (den sitter säkert under batterihyllan) och luftslangarna som är kopplade till pumpen, du ser hur den sitter monterad. Kolla även backventilen, sitter vid torpedväggen, bara att följa den gummislang som inte går till luftburken. Tidsåtgång ca 1 timme att byta luftpump, backventil och relä. Jag köpte min luftpump begagnad från Björklinge bildemontering och dom har även nya kupéfäktar för ca 1000-lappen, kolla på blocket.se

Lycka till!!
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]