Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena, jag gjorde ett tidigare inlägg gällande dessa problem men då hade jag inte gjort samma felsökningar. Jag har nu kommit fram till att motorn inte tänder på cylinder 2 och 3. Jag har bytt plats på spridare samt spolar och problemet kvarstår. Stiften är även helt nya. Mina misstankar börjar gå mot själva kablaget men det kanske finns andra potentiella orsaker. Vet någon vad det kan bero på? Är de cylindrarna i par på något sätt och kan bero på samma sak?
I din tidigare tråd så misstände motorn, men nu låter det som att den inte tänder alls på två cylindrar. Är det misständning eller tänder den inte alls?

I och med att du har problem med två cylindrar bredvid varandra så kan man ju också misstänka t.ex. topplockspackning. Men då borde du nästan höra att motorn går snabbare runt när du kör startmotorn vid just när cylinder 2 och cylinder 3 är i kompressionstakten. Ett kompressionsprov kanske kan vara på sin plats för att utesluta detta som fel?
SubMarine skrev: sön 06 dec 2020, 21:50 I din tidigare tråd så misstände motorn, men nu låter det som att den inte tänder alls på två cylindrar. Är det misständning eller tänder den inte alls?

I och med att du har problem med två cylindrar bredvid varandra så kan man ju också misstänka t.ex. topplockspackning. Men då borde du nästan höra att motorn går snabbare runt när du kör startmotorn vid just när cylinder 2 och cylinder 3 är i kompressionstakten. Ett kompressionsprov kanske kan vara på sin plats för att utesluta detta som fel?
Tidigare har den gett en p0300, och jag hade i tidigare tråd inte kunnat bestämma vilken cylinder som misstände men nu har jag kommit fram till att cylinder 2 och 3 inte tänder alls. Jag funderade också på att göra ett komptest men lyfte ut spolarna och satte i ett stift och det kommer ingen gnista alls. Det kan mycket väl vara dålig komp men tänker att det inte påverkar huruvida stiftet ger gnista eller inte, förstår du hur jag menar? Och ta k för snabbt svar! :)
Aha, ja om du har felsökt och kommit fram till att du helt saknar gnista på båda cylindrarna så skulle jag också gräva vidare där först. Bara för att dubbelkolla: Du jordade stiften mot blocket när du kollade gnistan?

Jag hade nog försökt mäta upp kablarna alternativt börjat att följa dessa från toppen och mot styrboxen. Kabelskyddet brukar bli väldigt kexiga med åren så det är ju möjligt att de har skavt någonstans kring topplocket?
Du har testat med tex cyl1's tändspole i nr2 och nr3' s kablage och sett att dom ger gnista med tändstifsgängan mot metallen?
Annars är det steg1.

Och därefter nr2 och nr3's tändspole i nr1's kablage för att konstatera att spolarna ändå är döda.

Så kan du utesluta/bekräfta fel i både spole och kablaget.

Att två spolar ger sig samtidigt är inte omöjligt.
Dåligt kablage är också vanligt.
Topplockpackningen är ovanligt, men inte omöjligt, ovh naturligtvis skulle spolarna ge gnista ändå.
Men stiftet måste ligga mot kamaxelkåpan eller annan jord.
MickeM skrev: mån 07 dec 2020, 18:10 Du har testat med tex cyl1's tändspole i nr2 och nr3' s kablage och sett att dom ger gnista med tändstifsgängan mot metallen?
Annars är det steg1.

Och därefter nr2 och nr3's tändspole i nr1's kablage för att konstatera att spolarna ändå är döda.

Så kan du utesluta/bekräfta fel i både spole och kablaget.

Att två spolar ger sig samtidigt är inte omöjligt.
Dåligt kablage är också vanligt.
Topplockpackningen är ovanligt, men inte omöjligt, ovh naturligtvis skulle spolarna ge gnista ändå.
Men stiftet måste ligga mot kamaxelkåpan eller annan jord.
Jag gjorde "steg 1" igår, kan prova lite mer noggrant med jordningen och höll den mot ventilkåpan, jag tog en spole från som tidigare fungerat och provade gnista i cylinder 2 och 3 men det hjälpte inte. Jag börjar tro att kablaget i sig kortsluter någonstans då de cylindrarna inte delar någon gemensam jord eller tändning om jag förstått det rätt.
Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]