Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jakkeboii
Tja, va och köpte mig min en V70 TDI -98 igår (Min första diesel bil) och efter vi kört ett tag så märkte jag att temperaturmätaren inte rörde sig nånting, och vid kraftiga gaspådrag så började kylarvätskelampan lysa men slocknade igen nästan direkt när jag släppte gasen, men när jag körde med den idag så hände det aldrig. Och så tar det en stund för att det ska bli vart i bilen.
Vad ska jag börja med att kolla?
Jakkeboii skrev: mån 23 nov 2020, 15:03
BertilS70 skrev: mån 23 nov 2020, 13:59 Börja med att se över nivån på kylarvätskan och att termostaten öppnar och stänger som den ska.
Kylarvätskan såg okej ut, men hur kollar jag så att termostaten öppnar och stänger sig?
Enklaste är att ta loss den och koka den för att se när den öppnar. Kolla på Robert DIY på youtube, han har nån video där han visar var den sitter och hur man tar loss den. Om du inte har möjlighet att göra det själv är det inte jättedyrt att byta termostat på verkstad!
BertilS70 skrev: mån 23 nov 2020, 15:17
Jakkeboii skrev: mån 23 nov 2020, 15:03
BertilS70 skrev: mån 23 nov 2020, 13:59 Börja med att se över nivån på kylarvätskan och att termostaten öppnar och stänger som den ska.
Kylarvätskan såg okej ut, men hur kollar jag så att termostaten öppnar och stänger sig?
Enklaste är att ta loss den och koka den för att se när den öppnar. Kolla på Robert DIY på youtube, han har nån video där han visar var den sitter och hur man tar loss den. Om du inte har möjlighet att göra det själv är det inte jättedyrt att byta termostat på verkstad!
Kan du länka video? Hittar bara videos om bensinmotorer
Skulle säga det är lika bra att byta termostaten å temp sensorn när man väl är där å kollar.

Min temp mätare var intermittent förut kunde funka ibland. Ibland låg den kvar på botten. Fick byta instrumenthus. Gick inte heller läsa felkoder ur instrumentet.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]