Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla där ute som kan detta!

Har råkat ut för en del problem med min V70 (L+V70) -00

Felkoderna är
*P0130
*P1620
*P1651

Åtgärder
P0130: Har bytt ut främre lambdasond för en månad sen och har inte kört så mycket (några hundra mil iallafall), och innan jag böt ut lambdasonden så hade jag felkod P0135. Så jag åkte och bytte ut den främre lambdasonden och allt fungerade bra i en månad, sen kom problemet tillbaka i en ny förklädnad med namnet P0130, märker inte av några ryckiga moment när den är på tomgång eller när den körs. Ja, den nya lambdasonden är tyvärr den för 1000kr från Biltema, jag har läst om att det kan vara den eftersom alla skriker att den är skit. Jag hade inte läst något på detta forum utan jag åkte bara direkt och köpte en lambdasond och skruvade i den på samma kväll och problemet försvann så jag tänkte ju att detta måste ju ha fungerat. Men jag tänkte fråga om det är någon som har haft samma problem som jag eller någon som har en bra idé om var detta kan bero på.

P1620 Kommer ej ihåg vad det stod på läsaren (en blåtandsvariant från Teknikmagasinet som jag köpte för många år sedan), men jag tror att det hade med spjällhuset att göra, hade nog en annan felkod förut, och då kontaktade jag Atech2 som skickade ett renoverat spjällhus till mig, problemet försvann, men nu har det kommit tillbaka, släcker den och den kommer tillbaka efter ett par veckor typ. Har för mig att det kom samtidig som jag fick en felkod som va någonting om Pedal Sensor B om jag minns det rätt, men det har försvunnit helt nu efter jag bytte huset, ETS lampan har slocknat också. Borde man byta ut gaspedalen också?

P1651 Har också kommit nu, märker inte direkt någonting att bilen går sämre, ibland räcker det att starta om bilen så fungerar den utan att lampan kommer fram. Dock ibland när den här felkoden kommer så blir tomgången lite ryckig, men inte varje gång.

Är det någon som har någon idé om vad detta kan vara för saker, och vad jag bör göra för att åtgärda detta?
Än så länge har det fungerat att släcka koderna och köra vidare, men efter typ en vecka så kommer dem tillbaka så det känns inom sinom tid att fixa detta innan det blir värre, använder inte bilen dagligen då jag har firmabil.

Har läst på forumen men jag tänker att det kan vara bra att göra en egen tråd för att få "privata" inputs.
Tusen tack på förhand!

Mvh Manne :nerd:

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]