Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ludds
Får hoppas på att de är något sånt, För när dem precis fastnat, stannde jag bilfan och gick ut, och då bara "tröck" jag till på den ena torkaren så åkte dem en liten bit, alltso båda torkarna. Dock ingen aning alls om hur de ser ut osv under plasten där.
av ludds
grammse skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=19536
Denna länken är perfekt att ha när du ska riva isär länkaget.
Vanligt fel på 850 med kärvande länkage. även på andra bilar som har några år på nacken. Ibland kan det vara så att länkaget hoppar av motorn p g a att det kärvar för mycket . bara plocka isär smörjaupp och trycka ihop så brukar det bli som nytt igen :D
Tack för svaret, såg den där länken ! skall i morgon börja plocka isär allting steg för steg. mvh L
Användarvisningsbild
av Sparkz
Stag som hoppat alla gånger... Kulskålarna av plast slits så dom tappar fästet. Volvo säljer bara hela mekanismen, inga lösa stag.
Jag har löst det så här några gånger:
Borra och gänga M5 i kulan. Borra hål i botten på kulskålen. Sätt ihop och sätt i en skruv med stor bricka. Använd Loctite så skruven sitter kvar, du kan ju inte dra åt den mot skålen. (Om du nu inte borrar lagom djupt så skruven bottnar stax innan...)

(Det kan vara lite skillnat på olika fabrikat, på en del är kulan härdad och omöjlig att borra i...)
av *pettson*
jag hade nog rört på nyckeln.. Det är inte ovanligt med glapp i tändningslåset.
av olson
Men då funkar ju inget annat heller, hastighetsmätare mm
av ludds
Tack för svaren, kom precis hem och skall nu ner och kolla detta. Ngn som vet vad de kostar nytt på volvo?

mvh
av ludds
Problem är nu löst, med hjälp av länken ovan, Stort tack för hjälpen:D
av *pettson*
olson skrev:Men då funkar ju inget annat heller, hastighetsmätare mm
när botten är glapp brukar man tappa torkarna,abs systemet och halvljus automatiken..
av olson
Hmm, på min dog det mesta...
Användarvisningsbild
av Nexus
ludds skrev:Problem är nu löst, med hjälp av länken ovan, Stort tack för hjälpen:D
vad var det som hade gått sönder/kärva ?? blir ju nyfiken :D

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]