Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sm6vtt
Hej.

Har en lite problem med min Volvo 850se 2,0 -96

Om bilen har stått några dagar så börjar den hosta och hacka efter 3-4 km. Den kan även dö helt. Problemen uppstår bara på höst/vinter/vår när det är kallt och fuktigt. Eller efter det har regnat.

Det är väl säkerligen vatten i bensinen, men frågan är hur fasen det kommer in. Har hällt på olika medel som kabrator sprit och olika rengörings medel. Det blir bra ett tag men sedan är det likadant igen.

Jag har kollat dräneringen vid tanklocket och det är rent. Så det kan ju inte komma in vatten den vägen.

Kan det bli kondens i tanken? Har även testat att tanka fullt när jag ställer bilen men det verkar inte hjälpa..

Några förslag? Blir inte riktigt klok på det, och varför blir det efter jag har kört en stund? Kör jag en stund till så försvinner problemet... men sedan kan det vara tillbaka dagen därpå....
av *pettson*
sm6vtt skrev:Hej.

Har en lite problem med min Volvo 850se 2,0 -96

Om bilen har stått några dagar så börjar den hosta och hacka efter 3-4 km. Den kan även dö helt. Problemen uppstår bara på höst/vinter/vår när det är kallt och fuktigt. Eller efter det har regnat.

Det är väl säkerligen vatten i bensinen, men frågan är hur fasen det kommer in. Har hällt på olika medel som kabrator sprit och olika rengörings medel. Det blir bra ett tag men sedan är det likadant igen.

Jag har kollat dräneringen vid tanklocket och det är rent. Så det kan ju inte komma in vatten den vägen.

Kan det bli kondens i tanken? Har även testat att tanka fullt när jag ställer bilen men det verkar inte hjälpa..

Några förslag? Blir inte riktigt klok på det, och varför blir det efter jag har kört en stund? Kör jag en stund till så försvinner problemet... men sedan kan det vara tillbaka dagen därpå....
Provat att byta bränslefilter? Det är där i OFTAST som vattnet accumuleras. Där är det riktigt svårt att få bränslet att blandas med etanolen. I övrigt skulle jag nog ta och torka ur fördelarlocket, detta eftersom tätningen runt det är så kass att det ganska snart blir kondens.
av sm6vtt
*pettson* skrev: Provat att byta bränslefilter? Det är där i OFTAST som vattnet accumuleras. Där är det riktigt svårt att få bränslet att blandas med etanolen. I övrigt skulle jag nog ta och torka ur fördelarlocket, detta eftersom tätningen runt det är så kass att det ganska snart blir kondens.
Tack för svaret.

Skall byta bränslefilter idag, får se om det hjälper.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]