Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov702006
Hej.Har en 850-96 med 144hk motor. Har haft den inne för felsökning där dom rättade till kamremmen som stod 1 kugg fel.
Motorn går hur fint som helst på tomgång men så fort jag börjar köra så börjar motorn smårycka. Har bytt tändstift kablar rotor och fördelarlock. Har även bytt bränslefilter tomgångsmotor och temperatursensor samt givare till luftmassemätare
samt ny lambdasond Verkstan jag var till misstänker nåt fel på topplocket typ kamaxlarna. Någon som har någon annan ide innan jag börjar riva toppen
av MickeM
I vilken ordning gjordes åtgärderna?
Kamrem först?
I så fall kan den vara felet nu.

Många går efter markeringarna när dom kollar kamremen på dessa, och då blir det fel. Faktiskt.
Eftersom markeringarna sitter på delen av drevet man lossar när remmen spänns med låsta kammar. Därmed kan markeringen hamna fel, men kamaxeln stå rätt. Ändrar man sen blir markeringen rätt men kamaxeln fel.

Upplevdes någon skillnad alls, när remmen justerades?

Byttes lamdasonden först?
Till en universell? Släng den i så fall.
Kan vara felet nu.

Du har ingen LMM på en 144hk!
Vad byttes egentligen?
MAPsensorn ovanpå kylaren?
Eller tempgivaren intill luftfiltret?
(Vad var du till för verkstad egentligen?)

Det förefaller annars vara klassisk vakuumläcka.
Kollat vevhusventilationslang/rör, tankventilation, allmän sprucken slang?

Är Vevaxelsensorn kollad?
Så den inte är full av skit, eller rent av kass.

Har du mätt upp TPS? (På gasspjällets axel)
Så den har jämnt stigande/fallande motstånd.

Är bränsletrycket mätt?

Blir den betydligt sämre och bara "bööööö'ar" när du trycker full gas med hög växel?
Tät i katalysatorn, eller ljuddämpare?
Då får dom ofta fint på tomgång, men dör när det blir belastning. Flödet räcker inte till.
Men då rycker det inte direkt. Tvekar/vägrar, mer.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
MickeM skrev:Många går efter markeringarna när dom kollar kamremen på dessa, och då blir det fel. Faktiskt.
Hehe japp. Skulle "en sån" verkstad titta på mina drev skulle dom väl få en hjärtattack. Båda dreven "står åt h-e fel", men kammarna och veven är 100% korrekt :P (till skillnad mot innan, där dreven stod "rätt" men kammarna stod helt åt h-e)

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]