Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag använder nu Biltemas MoS2-fett (36-415) eftersom Volvo inte kunde få fram originalfettet avsett just för styrväxeln. Javisst funkar Biltema, problemet är bara att styrningen går läskigt lätt när man passerar ett gupp i motorvägsfart och hjulen avlastas.
Skulle vilja ha ett fett med högre viskositet så att det blir lite mer motstånd i styrväxeln. Någon som har ett bra förslag? Skulle t.ex. SKF LGEM 2/0.2 vara mer lämpligt..?
Eller kan man blanda ut MoS-fettet med t.ex. grafitpulver så det får tjockare konsistens?
Erik Å skrev: fre 02 okt 2020, 20:35 Jag använder nu Biltemas MoS2-fett (36-415) eftersom Volvo inte kunde få fram originalfettet avsett just för styrväxeln. Javisst funkar Biltema, problemet är bara att styrningen går läskigt lätt när man passerar ett gupp i motorvägsfart och hjulen avlastas.
Skulle vilja ha ett fett med högre viskositet så att det blir lite mer motstånd i styrväxeln. Någon som har ett bra förslag? Skulle t.ex. SKF LGEM 2/0.2 vara mer lämpligt..?
Eller kan man blanda ut MoS-fettet med t.ex. grafitpulver så det får tjockare konsistens?
Är det Rejmes i Örebro som säger att de inte kan få fram fettet skulle jag ta det med en nypa salt o kolla på några fler Volvo ställen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det var Rejmes i Linköping som kom fram till att fettet hade utgått. Blev rekommenderad att åka till Wurth eftersom det påstods vara deras fett som Volvo en gång sålde som OEM. Sagt och gjort men på Wurth i stan hade de ingen aning och sökte på samma websida som man själv kommer åt. Där finns förvisso diverse smörjmedel men inga ledtrådar om vad som skulle vara lämpligt till styrväxel..
Jag ska göra som du säger och ringa någon annan Volvoverkstad :-) Det kan ju också vara så att min styrväxel börja bli ordentligt inkörd nu och skulle behöva något trögare smörjmedel än när den var ny :-D

Edit: NLGI-talet visar hur fast konsistens fettet har. Ser ut som om det är 3 som jag behöver..
https://www.galindberg.se/blogg/vad-bet ... morjmedel/
Biltemas MoS2 påstås vara NLGI-2, behöver ju nåt segare! ;-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Styrningen på min 945a går också "läskigt lätt". V70in är rena rama muskelservon i jämnförelse :P
Föredrar nog dock faktiskt "muskelservo-V70in" ändå, känns som man har bättre kontroll över styrningen på något vis............................... Eller så är det bara 8½års vana som talar :-D

När det gäller hur lätt/trögt styrningen går, speciellt på 85x70, så är det skicket på rattaxelknutarna som spelar roll. Speciellt den mellan kupén och motorrummet. Min V70 gick knappt att ratta när jag köpte den, efter en ordentlig insmjörning av den knuten blev den som ny och har hållt i alla år sen dess :-)

Jag har svårt att tro att styrväxeln skulle bli att gå trögare/lättare med åren. En sliten styrväxel brukar i första hand bli att glappa.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]