Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Ja, du länkar till rätt pryl.

Nej, den är bara att lossa/byta. Inget avancerat alls.
Men, kablarna måste sitta på samma ställe, som sagt. Annars blir det knas.
av JennieF
gubbstrutt skrev: lör 12 sep 2020, 13:00 Ja det är nu sådant märks mest
Men vad gör man när det blir kondens då? Kör och ser glad ut eller måste man hålla på och skruva och greja? Ser inte ut att vara bättre väder i sikte. Om jag byter det, håller det fukten ute bättre då?
av MickeM
JennieF skrev: Om jag byter det, håller det fukten ute bättre då?
Ja. Men, det kan också komma ut olja från motorn.

Men, det finns ju Inga GARANTIER att just locket är felet.

Ďärför börja med rengöring översyn.
Om du nu inte har ett liggande....
av JennieF
MickeM skrev: lör 12 sep 2020, 13:09
JennieF skrev: Om jag byter det, håller det fukten ute bättre då?
Ja. Men, det kan också komma ut olja från motorn.

Men, det finns ju Inga GARANTIER att just locket är felet.

Ďärför börja med rengöring översyn.
Om du nu inte har ett liggande....
Hur menar du med att det kan komma olja från motorn? Att det är ett läckage någonstans som ställer till det? Har iallafall inget synligt läckage av olja.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nu ska vi se här om jag kan förklara det enkelt nog...
Att skruva loss fördelaren är inga problem, det är 3 skruvar som håller den på plats. Den går finfint att lossa utan att ta lös kablarna.
Fördelaren ska vara ren och inte alltför bränd på stiften som sitter innuti. Det ska heller inte vara några tydliga spår efter rotorn(stora "jack" i stiften).

Rotorn, dvs denna https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000024581 , sitter innanför fördelarlocket på motorn(kamaxeln för att vara exakt, men försöker förklara det enkelt). Omöjlig att missa när du tar bort fördelarlocket. Rotorn sitter, som synes på bilden, sitter med 3 bultar. Den går inte montera fel då det är ett spår på undersidan av den, och motsvarnde spår på kamaxeln.

Är fördelarlocket kasst är rotorn också det i 99% av fallen. Så köp båda även om bara ena behöver bytas.

När du byter fördelarlocket är det enklast att lossa en kabel åt gången och sätta på den på motsvarande plats på det nya locket, då minimeras risken att sätta dom fel.

Ang. oljan. Innanför fördelarlocket sitter det en packning på kamaxeln. Kamaxeln är den del som rotorn är skruvad på. Denna kan bli att läcka med åren, och då samlas det olja i fördelarlocket. Olja gör det svårt för födelaren att tända gnistan på rätt plats, och bilen blir att misstända och gå som ett lass skit. Om denna packning behöver bytas så... Jag skulle nog säga att du bör vända dig till någon som kan det. Inte för att det är speciellt svårt att byta den, men det är samtidigt väldigt lätt att förstöra den om den monteras fel.

Fukt... Fördelaren har en packning runt sig. Den åldras med åren som allt gummi, och tätar inte som det ska längre. Då är det betydligt lättare för fukt att leta sig in i fördelaren. Med andra ord, en ny fördelare kommer säkerligen inte vara ens i närheten av lika känslig mot fukt som en gammal.

Ett exempel på en fördelare som skulle ha bytts för länge sedan:
DSC01141_resize.jpg
DSC01141_resize.jpg (82.39 KiB) Visad 298 gånger
.

Exempel på en kass rotor(vänster) och en fräsh rotor(höger):
DSC01137_resize.jpg
DSC01137_resize.jpg (92.69 KiB) Visad 298 gånger
av JennieF
Lucif3r skrev: lör 12 sep 2020, 17:30 Nu ska vi se här om jag kan förklara det enkelt nog...
Att skruva loss fördelaren är inga problem, det är 3 skruvar som håller den på plats. Den går finfint att lossa utan att ta lös kablarna.
Fördelaren ska vara ren och inte alltför bränd på stiften som sitter innuti. Det ska heller inte vara några tydliga spår efter rotorn(stora "jack" i stiften).

Rotorn, dvs denna https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000024581 , sitter innanför fördelarlocket på motorn(kamaxeln för att vara exakt, men försöker förklara det enkelt). Omöjlig att missa när du tar bort fördelarlocket. Rotorn sitter, som synes på bilden, sitter med 3 bultar. Den går inte montera fel då det är ett spår på undersidan av den, och motsvarnde spår på kamaxeln.

Är fördelarlocket kasst är rotorn också det i 99% av fallen. Så köp båda även om bara ena behöver bytas.

När du byter fördelarlocket är det enklast att lossa en kabel åt gången och sätta på den på motsvarande plats på det nya locket, då minimeras risken att sätta dom fel.

Ang. oljan. Innanför fördelarlocket sitter det en packning på kamaxeln. Kamaxeln är den del som rotorn är skruvad på. Denna kan bli att läcka med åren, och då samlas det olja i fördelarlocket. Olja gör det svårt för födelaren att tända gnistan på rätt plats, och bilen blir att misstända och gå som ett lass skit. Om denna packning behöver bytas så... Jag skulle nog säga att du bör vända dig till någon som kan det. Inte för att det är speciellt svårt att byta den, men det är samtidigt väldigt lätt att förstöra den om den monteras fel.

Fukt... Fördelaren har en packning runt sig. Den åldras med åren som allt gummi, och tätar inte som det ska längre. Då är det betydligt lättare för fukt att leta sig in i fördelaren. Med andra ord, en ny fördelare kommer säkerligen inte vara ens i närheten av lika känslig mot fukt som en gammal.

Ett exempel på en fördelare som skulle ha bytts för länge sedan:
DSC01141_resize.jpg
.

Exempel på en kass rotor(vänster) och en fräsh rotor(höger):
DSC01137_resize.jpg
Tack för en bra förklaring :) Jag (barnens pappa) bytte tändstiften och testkörde en sväng och den går mycket bättre nu. Såg att sist jag bytte dem var för tre år sedan och de såg ut som en påse bajs. Hoppas att det inte behövs bytas mer grejor nu, annars får jag ta det då. Inte det roligaste att laga bil i hällregn.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]