Nu ska vi se här om jag kan förklara det enkelt nog...
Att skruva loss fördelaren är inga problem, det är 3 skruvar som håller den på plats. Den går finfint att lossa utan att ta lös kablarna.
Fördelaren ska vara ren och inte alltför bränd på stiften som sitter innuti. Det ska heller inte vara några tydliga spår efter rotorn(stora "jack" i stiften).
Rotorn, dvs denna
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000024581 , sitter innanför fördelarlocket på motorn(kamaxeln för att vara exakt, men försöker förklara det enkelt). Omöjlig att missa när du tar bort fördelarlocket. Rotorn sitter, som synes på bilden, sitter med 3 bultar. Den går inte montera fel då det är ett spår på undersidan av den, och motsvarnde spår på kamaxeln.
Är fördelarlocket kasst är rotorn också det i 99% av fallen. Så köp båda även om bara ena behöver bytas.
När du byter fördelarlocket är det enklast att lossa en kabel åt gången och sätta på den på motsvarande plats på det nya locket, då minimeras risken att sätta dom fel.
Ang. oljan. Innanför fördelarlocket sitter det en packning på kamaxeln. Kamaxeln är den del som rotorn är skruvad på. Denna kan bli att läcka med åren, och då samlas det olja i fördelarlocket. Olja gör det svårt för födelaren att tända gnistan på rätt plats, och bilen blir att misstända och gå som ett lass skit. Om denna packning behöver bytas så... Jag skulle nog säga att du bör vända dig till någon som kan det. Inte för att det är speciellt svårt att byta den, men det är samtidigt väldigt lätt att förstöra den om den monteras fel.
Fukt... Fördelaren har en packning runt sig. Den åldras med åren som allt gummi, och tätar inte som det ska längre. Då är det betydligt lättare för fukt att leta sig in i fördelaren. Med andra ord, en ny fördelare kommer säkerligen inte vara ens i närheten av lika känslig mot fukt som en gammal.
Ett exempel på en fördelare som skulle ha bytts för länge sedan:
DSC01141_resize.jpg (82.39 KiB) Visad 298 gånger
.
Exempel på en kass rotor(vänster) och en fräsh rotor(höger):
DSC01137_resize.jpg (92.69 KiB) Visad 298 gånger