Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alltså, framtida entusiastbil... oklart. Det är fortfarande en grå, mittemellan-utrustad S70. Och 6700 mil är inte noll mil - speciellt inte om du börjar använda den som bruksbil när du köpt den. Jag stämmer in i kören som säger att det isåfall är mer värt att köpa en normal lågmilare (20.000 mil eller strax under) för mindre än halva priset. Jag har en S70 GLT som hade gått 19600 mil när jag köpte den. I princip lika fin kosmetiskt som bilen tråden handlar om. Betalade 17.000, bytte kamrem på den och nu har jag en finfin brukis som förmodligen kommer hålla precis lika länge som bilen tråden handlar om. Låt oss säga att medellivslängden i mil för en S70 är 35.000 mil (typ) - du kommer inte ens hinna köra så långt med trådbilen innan den rostar sönder eller går sönder av andra anledningar än miltalet.
LOB skrev: tis 08 sep 2020, 13:32 S70n har, eller kommer snart ha, ett visst samlarvärde och priset återspeglar väl det. Problemet är att när du kjørt 10k mil så är det bara en vanlig något sliten S70 som inte är värd många kronor. Vad jag har läst så börjar inte gasspjället krångla innan 20k mil men det kanske inte gäller på en 21 år gammal bil?
Har du tänkt att använda den som söndagsbil eller daglig bruksbil efter du är färdig med övningskörning? Om du har tänkt att behålla den som en klenod så kan det säkert vara ett trevligt och inte alltför oekonomiskt köp.

S40 är en betydligt modernare bil med bättre krocksäkerhet etc. Men den har ju inget samlarvärde ännu om den nu någonsin kommer få det..
S70 kommer väl få lite samlarvärde, men inte än på länge. Och det lär dröja innan ens en lågmilare kan anses vara värd 50.000 kr.
Ska dottern övningsköra och automat är ett måste, hitta en riktigt fin S60 för halva priset istället.
Ska man ha den som entusiastbil hamnar ju saken i annat läge
Men som BRUKSBIL, som nänndes är den heltokig, precis som jag sa innan.

Dyr, men knappast bättre än en väl omhändertagen dito med kanske 18-20k mil.
(Normal lågmilare för åldern)
Dom slits ju estetiskt med mil också, oavsett hur den parkeras. Exteriört och interiört.

För FUNKTIONsmässigt sett kan en välservad och påkostad 38.000milare som fått alla nödvändiga reparationer vara fullt jämförbar.
Inget snack om det.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]