Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
#1399584
Hej!

Är det möjligt att bara byta drivknut själv på en Volvo 850?

Hur delas knuten?

Bör man ta ut hela axeln (höger sida) för att bara byta drivknut?
av MickeM
#1399593
Vad har du för verktyg och erfarenhet?
Någonstans att vara?

Ja, man kan byta yttre knut själv med relativt basic verktyg.

Knuten delas från axeln med en låsring.
En 850 har tidiga knuten med låsring man öppnar med låsringstång.
Med damasken borta är det två "armar" i ett spår man öppnar den med. Sedan drar man av knuten från axeln. Kan behöva knackas ibland.

Man KAN göra detta med axeln på plats, men det är inte så kul.
Enklare att ta loss axeln, men då rinner också lite växellådsolja ut. Man kan lufta bilen (ganska kraftigt) för att minska det.
Men ha lite olja hemma.

Se också upp med att råka dra isär inre knuten för långt. Då kan den ramla isär, och det blir ett kladdigt pussel.

Centrummuttern ska moment-dras, och den kan sitta riktigt hårt fast.

En torr knut ska fettet jobbas in i riktigt ordentligt. Man får vrida och böja så kulorna inte har en endaste torr fläck. Gott om fett.
Bara smeta lite på ovansidan och klämma ut resten i damasken som en klump så blir knuten inte så långlivad. Här gör nog många fel. Sedan skyller man på "Biltema-skit" eller nått...

Och sist, men viktigast!
Palla upp bilen MYCKET stadigt med pallbockar eller annat liknande.
Nerramlade bilar har dödat och skadat många glada hemskruvare.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1399607
MickeM skrev:Centrummuttern ska moment-dras, och den kan sitta riktigt hårt fast.
Detta är inte att underskatta. Jag fick ta hjälp av en 3m lång parabolstång som hävarm innan skiten släppte :P
Man lär även vara beredd på att splinsen är limmade i hjullagret... Och då är det ett riktigt h-e att få ur skiten. Jag är dock osäker på om den "åtgärden" gjordes på 850. Men limmade splines är fasen inte kul att försöka få loss :bored:
av Albireo
#1399608
Tack!
Beskrivningen kändes ganska utförlig!

Problemet att byta drivknut utan att ta lös drivaxeln, är inte att man behöver en press (som till en del andra bilar).
Det är att komma åt låsringen som är problemet, att byta på plats?
(Är låsringen stor och "stark"? - dvs. det behövs en stor låsrings tång? - tror jag bara har en ganska "liten")
eller är det att fixera drivaxeln så den inte åker ut när man "knackar" ut drivknuten som är knepigt?

Vet inte om det är på denna sida (höger) som det finns ett mellanlager som håller kvar drivaxeln i växellådan på Volvon?
(Kanske är mindre risk att dra ut drivknuten från lådan på denna sida?)

(Men det kanske ändå är dags att byta växellådsolja samtidigt?.)
- Var finns tapp-pluggen till växellådan? (lättare med kontrollerad tapp)
- Rymmer den mycket olja? (2-3l?)
- Är det viktigt vilken kvalité som väljs? (Har lite växellådsolja till annan bil - kan dock inte beteckningen utantill)
- Var finns påfyllnadspluggen? (många plastskydd som ska tas bort?)
- Fyller man till det "rinner över"?
av Albireo
#1399610
Lucif3r skrev:
MickeM skrev:Centrummuttern ska moment-dras, och den kan sitta riktigt hårt fast.
Detta är inte att underskatta. Jag fick ta hjälp av en 3m lång parabolstång som hävarm innan skiten släppte :P
Man lär även vara beredd på att splinsen är limmade i hjullagret... Och då är det ett riktigt h-e att få ur skiten. Jag är dock osäker på om den "åtgärden" gjordes på 850. Men limmade splines är fasen inte kul att försöka få loss :bored:
OK!
Måste nog åka till "garaget" där det finns tillgång till både 3/4" och 1" hylsor.
Behövs det en stor hylsa? (36 eller större?)
Måste låsmedel (locktite) eller liknande återställas?
av MickeM
#1399661
Det är bängligt med axeln på plats, och att få den att ligga still utan att ramla hit och dit.
Ramlar den, så kan inre knuten hoppa isär.
Jag rekommenderar att ta axeln från bilen, och upp på arbetsbänk.
Jag har bytt damask med axeln på plats och med axeln loss.
Det är nog värt att lossa den.
Men håll ihop inre knuten ändå.

Låsringen är av klenare modell.
Den är med i knutsatsen. Undrar föressten om jag inte använde en liten skruvmejsel och böjde isär låsringsarmarna.
Det är inga hål/öron , som en vanlig låsring.
Bara "armar".

Man ska ALLTID ha rätt olja på rätt plats.
Klassning alltså. Inte företagsnamn.

Är det inte typ 2.3 liter i manuella M56'or, eller nått sådant? Minns inte exakt.

Avtappnig sitter nere under diffen, och påfyllning/nivåplugg är invid vänster drivaxel.
Lossa påfyllning/nivå FÖRST, för lossnar den inte står du med tom låda och skägget i brevlådan.

Högra axeln är den långa, och den sitter med ett stödlager på motorn. Bara lossa överfallet och dra ur axeln ur diffen. Ingen C-ring eller någonting som vänstra har.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1399868
Albireo skrev:Behövs det en stor hylsa? (36 eller större?)
Måste låsmedel (locktite) eller liknande återställas?
Jag kommer faktiskt inte ihåg exakt storlek på muttern.. Men det är antingen 36mm eller 38mm, inte mindre än 36 iaf(min största var 34mm, så jag fick låna en större hylsa).
Ett till tips är att lossa denna mutter med bilen på marken, med hög växel i och kanske t om någon som står på bromsen. Att lossa den med hjulet avmonterat är bara en onödig risk.

Om det är det ev. limmet på splinsen vid hjullagret du undrar över så Nej, det måste inte återställas. Det är en fördel att INTE återställa det, eftersom det är ett sånt h-e att få loss det igen. Det som KAN hända utan denna limning, och anledningen till att lim användes från början(som "lagning" när folk kom och klagade), är att det kan "klicka" lite när hjulen byter rotationsriktning, då det är ett visst glapp som måste tas upp. Men som sagt, jag vet inte om denna "lagning" gjordes även på 850 eller om det är exklusivt för S/V70.

Något annat lim/låsning kan jag inte påminna mig att det finns på drivaxlarna. Drivknutarna sitter som sagt ihop med låsringar, och den vänstra axeln har även en låsring(s.k. "C-ring") inne i lådan(så "lagom våld" behövs för att få ur den ur lådan). Högra axeln hålls på plats i lådan med hjälp av stödlagret på motorn, bara att skruva loss.

Det svåraste momentet är att få loss axeln ur hjullagret, speciellt om den är limmad. Får man väl loss den ur hjullagret så tar det inte många minuter extra att lossa resten av axeln.
För att minimera oljespillet ur växellådan så se till att bilen lutar så mycket som möjligt åt motsatt håll(dvs, lossar du höger axel, se till att bilen lutar åt vänster). Går allt vägen så bör det inte rinna ur mycket mer än ett par matskedar.
av Albireo
#1400891
Medan bilen stod på backen och hade bromshjälp, lossades centrummuttern (36mm 3/4"). Kände även att drivaxeln gick att trycka in med några lätta slag. (inget klister).
Lyfte upp bilen fram och ställde den på pallbockar (båda sidorna).
Plockade bort bromsoket och hängde upp det, och bromsskivan samt ABS-kabeln. (skruvade även bort bromsskölden)
Tryckte upp spindeln med domkraft, samt drog i hop fjädern ytterligare med fjäderspännare.
Lossade stötdämparen från spindeln, för att föras bort den från axeln (lite).
Kunde nu vika ut spindeln och damasken kunde klippas bort, samt torkade bort så mycket som möjligt av fettet i drivknuten.
Där fanns den lilla "fjädern" inne i knuten. Försökte att sära på låsringen, (men den var hal som en ål). Tänkte att jag skulle känna på "stålkvalitén" i låsringen. Kom åt ena änden och kunde vika ut den lite, försökte att "klippa" av den änden och det gick bra, men nu hade den fått ett veck, så den gled inte längre lika lätt i skåran. Bröt av den andra delen av fliken. (blev lite spännande)
och tryckte in den i skåran, först med ett dorn och sedan med en svetstråd. (och snart hade hela låsringen tryckts ut från drivknuten.)
Nu var det dags att lossa spindelleden. Det var besvärligt. Hur jag än bankade och bände, försökte sära på springan med en huggmejsel, (svår att komma åt), delades inte spindeln och leden ... Men skam den som ger sig - till slut lyckades ändå delningen med olja mm. Spindeln kunde nu vikas undan (den satt fortfarande fast i styrleden). och axeln var nu frigjord.

Planerade nu att knacka ut bara knuten utan att ta lös hela axeln.
Lade en passande träbit mellan drivaxel och bärarm, samt band fast axeln mot både bärarm och in mot ramen, för att hålla drivaxeln på plats.
Sedan var det lätt (behövdes inte så hårda hammarslag) så var drivknuten lös..
Rengjorde axeln noggrant och fettade in axeln och monterade damasken, samt tryckte in fett i axelhålet på knuten.

Funderade länge hur nya låsringen skulle hanteras i den nya drivknuten. (saknade en låsring med hål).
Försökte ändå sära på den (men det var inte enkelt) samtidigt som nya drivknuten försiktigt knackades in.
Var sedan noga med att låsringen verkligen hade placerat sig i drivaxelns skåra, innan mer fett trycktes in i själva knuten.
Efter varje kula motionerades knuten så att fettet riktigt kom in i knuten (inte helt enkelt med den nya damasken som var lite i vägen.)
När hela varvet hade fettats in tömdes fettuben in i själva damasken (Hade kunnat trycka lite mer fett i axelhålet tidigare)
Nu var det bara att sätta på damasken och "klämma åt" (klämde den inre ringen för hårt så den höll på at gå sönder). Skulle ha trätt på den på axeln, innan damasken trycktes in.
Med damasken på blev det mer av "fullt utslag" för att få fett runt alla kulor. Centrum bulten blev bara "hårt" dragen. (hade ingen 3/4" momentnyckel).
Första turen blev lite vinglig med många fulla ;-) - rattutslag förstås :-D Kändes bra att slippa "drivknutsknackningar".

Har hört kritik mot det svarta fett som följer med knuten.
Syntetiskt hjullagerfett skulle vara ett bättre fett
Någon åsikt?

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]