Medan bilen stod på backen och hade bromshjälp, lossades centrummuttern (36mm 3/4"). Kände även att drivaxeln gick att trycka in med några lätta slag. (inget klister).
Lyfte upp bilen fram och ställde den på pallbockar (båda sidorna).
Plockade bort bromsoket och hängde upp det, och bromsskivan samt ABS-kabeln. (skruvade även bort bromsskölden)
Tryckte upp spindeln med domkraft, samt drog i hop fjädern ytterligare med fjäderspännare.
Lossade stötdämparen från spindeln, för att föras bort den från axeln (lite).
Kunde nu vika ut spindeln och damasken kunde klippas bort, samt torkade bort så mycket som möjligt av fettet i drivknuten.
Där fanns den lilla "fjädern" inne i knuten. Försökte att sära på låsringen, (men den var hal som en ål). Tänkte att jag skulle känna på "stålkvalitén" i låsringen. Kom åt ena änden och kunde vika ut den lite, försökte att "klippa" av den änden och det gick bra, men nu hade den fått ett veck, så den gled inte längre lika lätt i skåran. Bröt av den andra delen av fliken. (blev lite spännande)
och tryckte in den i skåran, först med ett dorn och sedan med en svetstråd. (och snart hade hela låsringen tryckts ut från drivknuten.)
Nu var det dags att lossa spindelleden. Det var besvärligt. Hur jag än bankade och bände, försökte sära på springan med en huggmejsel, (svår att komma åt), delades inte spindeln och leden ... Men skam den som ger sig - till slut lyckades ändå delningen med olja mm. Spindeln kunde nu vikas undan (den satt fortfarande fast i styrleden). och axeln var nu frigjord.
Planerade nu att knacka ut bara knuten utan att ta lös hela axeln.
Lade en passande träbit mellan drivaxel och bärarm, samt band fast axeln mot både bärarm och in mot ramen, för att hålla drivaxeln på plats.
Sedan var det lätt (behövdes inte så hårda hammarslag) så var drivknuten lös..
Rengjorde axeln noggrant och fettade in axeln och monterade damasken, samt tryckte in fett i axelhålet på knuten.
Funderade länge hur nya låsringen skulle hanteras i den nya drivknuten. (saknade en låsring med hål).
Försökte ändå sära på den (men det var inte enkelt) samtidigt som nya drivknuten försiktigt knackades in.
Var sedan noga med att låsringen verkligen hade placerat sig i drivaxelns skåra, innan mer fett trycktes in i själva knuten.
Efter varje kula motionerades knuten så att fettet riktigt kom in i knuten (inte helt enkelt med den nya damasken som var lite i vägen.)
När hela varvet hade fettats in tömdes fettuben in i själva damasken (Hade kunnat trycka lite mer fett i axelhålet tidigare)
Nu var det bara att sätta på damasken och "klämma åt" (klämde den inre ringen för hårt så den höll på at gå sönder). Skulle ha trätt på den på axeln, innan damasken trycktes in.
Med damasken på blev det mer av "fullt utslag" för att få fett runt alla kulor. Centrum bulten blev bara "hårt" dragen. (hade ingen 3/4" momentnyckel).
Första turen blev lite vinglig med många fulla

- rattutslag förstås

Kändes bra att slippa "drivknutsknackningar".
Har hört kritik mot det svarta fett som följer med knuten.
Syntetiskt hjullagerfett skulle vara ett bättre fett
Någon åsikt?