Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När min brors bil fick fel på AC:n tipsade mig en Volvo-reservdelskille som jag känner hur han gjort på sin V70. Eftersom AC:n var nyfylld var det bra att man inte behövde ta ur den utan det gick att lirka ut tryckplattan hma en egentillverkad avdragare. Vi fick lossa o sänka hjälpramen, kompressorns fästen, drimremmen mm och vrida ner kompressorn. Man fick nätt o jämnt in handen i mellanrummet,men trägen vinner. Plockade bort några shims så var det klart. Lämnar man in den på Volvo verkstad tror jag nog de lossar hela AC kompressorn om de inte har mekaniker med väldigt småväxta händer.
*pettson* skrev: fre 06 jun 2008, 13:02
Warman skrev:okej funkar mycket bra på min och jag anser inte det vara värt att lämna in till volvo för att laga en ackompressor för 7000kr då fixsar jag det sj för lägger ej ut 7000kr på en bil från -96 då är man dum ju
Det finns tre saker som är dumt här..
1:Att göra saker på FEL sätt.. det finns alltid RÄTT SÄTT och FEL SÄTT konstruktören skickade inte med schims för det var roligt. Inte heller för att fästa en kofot.
2: att Betala 7000kronor för en schimsning.. som tur är kostar det INTE den summan..
3: att vända sej till volvo för sscimsningen. Det finns verkstäder som gör ett bra jobb till lägre pris.
Är nog ingen större fara med 'kofots-metoden'.
På där jag hållit till så har det varit för broms och gissar att 'kofots-plattan' bara är ett stopp så att inte medbringar-plattan ramlar i backen vid magnetlöst, har ingen uppgift under drift bara att snurra med och se glad ut då den axeln är pumpaxeln och drivs genom splines på axeln för den rörliga plattan-medbringaren och då OM dom som det verkar 3-vingarna inte kommer exakt lika kan gen dynamisk obalans . . på nått gram men vid . . säg 200km/h balanserar ut sig själv.
Största risken är väl att trycka axeln igenom nån bakgavel.
Men verkar ju enkelt att shimsa enl. vad som sägs i tråden så . .
Håller med föregående.
Sätt buntband eller omvikta plåtbitar om man inte kan/vill lossa plattan. (Min egen lossnade inte, tex)
Det fungerar prima.

Kofoten använder vi inte på en snurrande axel med lager. Dom utsätter man inte för sådant våld. Punkt!

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]