Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej vänner!

Min S70 GLT -98 har två intressanta hyss för sig, som jag undrar om någon annan med en 85x70 kan känna igen sig i?

1. Det går inte att tanka full tank! Om jag tankar tills pumpen slår ifrån har jag ett streck ifrån max på mätaren när jag kör iväg. Maxar jag 2-3 pumpfrånslag (alltså fyller 'upp i röret') kommer jag nästan upp till maxstrecket, men inte riktigt. 'Fel' på mätaren eller fel på själva bensintanken? Är detta ett känt S70-hyss ?

2. Torkararmen på förarsidan stannar för långt upp på rutan, tycker jag. Tycker mig se samma grej på typ alla S70/V70 man ser ute på gatan (den stannar några cm ovanför nederkanten på rutan alltså, och sticker upp). Man borde väl kunna skruva av armen själv och justera ner den lite utan att den tar emot huven? Vanlig avdragare borde funka?

Inget av dessa problem är något jag kommer gå genom eld och lågor för att fixa men tänkte ändå det hade varit kul att höra om det är någon mer som lider av samma grejer!
GLIZ skrev:Vänder torkararmen där den stannar är det bara att justera. Vänder den ända nera vid kanten på rutan måste du justera fästet på axeln till motorn först. Akta fingraran.
Jag får väl dra av torkararmen från splinesen i vilket fall? Och sätta på den igen på rätt höjd så att säga?
Ja. Men vänder den och stannar på vägen upp måste den justeras vid motorn. Den andra kommer då att komma fel om den stannar rätt så då får du lossa den också. Om den du vill få ned en bit inte går ned och vänder är det bara den du behöver ändra.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

GLIZ skrev:Ja. Men vänder den och stannar på vägen upp måste den justeras vid motorn. Den andra kommer då att komma fel om den stannar rätt så då får du lossa den också. Om den du vill få ned en bit inte går ned och vänder är det bara den du behöver ändra.

Spraya först med något 5-56 eller liknande. Annars kan du förstöra splintsen.

Kan endast andas nått om fråga 1. Min V70 är likadan med soppa mätaren det är väl troligen tank armaturen.
Ibland när jag bara kör några slag med torkaren så stannar dom lite för tidigt för högt upp. Gör då om manövern då stannar de där nere vad det beror på vet jag inte.
Inget jag brytt mig om.
gubbstrutt skrev:Kan endast andas nått om fråga 1. Min V70 är likadan med soppa mätaren det är väl troligen tank armaturen.
Ibland när jag bara kör några slag med torkaren så stannar dom lite för tidigt för högt upp. Gör då om manövern då stannar de där nere vad det beror på vet jag inte.
Inget jag brytt mig om.
Min brorsas V40 från -03 är likadan med tankmätaren. Så jag antar att det är ett standardfel.
Angående torkaren har det ingenting med att de stannar rent elektriskt att göra; det är att armen på förarsidan sitter monterad några centimeter över passagerarsidans arm. Bildgooglar man Volvo S70 ser man vad jag menar! Min S70 har originalvindrutan från 98 så jag antar att torkararmarna aldrig tagits av, och att de således sitter monterade så från fabrik.
Min V70 -97a visar iaf fullt när pumpen slår ifrån :-D Däremot är den inte lika tillförlitlig när det sjunker under ca 15l.
Men, givaren i tanken kan ju vara trött, ev. lutning på bilen spelar roll, osv osv. Jag kan inte påstå att det är ett direkt vanligt problem, iaf inte till den grad att folk kommer och gnäller över det stup i kvarten :-)

Det är inte direkt ovanligt att torkararmar "kuggar över" nått hack på axeln med åren. Jag får justera ner mina ca 1 gång om året. Min förra 945a kuggade över i vid motorn, då gick torkarna tvärt om istället(stannade uppe och vände nere). Det såg roligt ut :P

Metallen i armarna på 85x70 är rätt kass också, så dom får man vara lite mer försiktiga med. T ex har man som (o)vana att ofta fälla ut torkarna(sett att många gör det på vintern...) så kan brytningen som blir under uppfällningsmomentet vidga metallen vid axeln, vilket gör det mer troligt att armarna kommer kugga över.
Likaså tycker armarna om att vrida på sig med åren, och då måste man räta ut dom igen för att dom ska ta som dom ska.
Intressant! Jag kan som sagt få tankmätaren att visa nääästan fullt, alltså några millimeter från maxstrecket, om jag gör flera pumpfrånslag. Inte annars. Den funkar dock bra i övrigt och känns pålitlig och exakt! Vet dock som sagt inte än om det är själva mätaren det är fel på, eller om det faktiskt inte går att tanka bilen helt fullt...

Får ta och vrida ner förararmen ett hack då! Passagerararmen är redan bra men förarsidan har nog kuggat över ett hack då, som du säger.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]