Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cygnellan
Tjenare, införskaffade mig en gammal Volvo s70 idag.
För att tillägga var den här bilen billig så jag är inte överraskad över problem som uppstått.

Enligt tidigare ägare ska bilen ha stått en längre tid nu och behövde motioneras.

Det började med att när man åkte ut ur en kurva på antingen 2an eller 3ans växel och gasade fullt hackade den liksom.
Luftmassemätare? gasspjäll? jag har inte en aning.

Jag tuffade på hem och skulle efter en timmes körnig starta om bilen. Då starade den knappt. Den tänder och får soppa (tror jag) men ville inte starta. Jag kopplade ur LMM och tog bort pluspolen i 15 sekunder. Efter de startade bilen men gick VÄLDIGT ojämnt på tomgång samt om jag gasade upp 4-5 tusen varv så fastnade gas reglaget på ca 2500 varv tills jag duttade på gasen igen.
Så det var problem nummer ett. mottages gärna alla sorts tips.

Problem nr 2 uppstod när jag märkte att vattennivå lampan började lysa. Så jag gick ut, med bilen igång och insåg att behållaren var alldeles tom. Så jag började fylla, och fylla, och fylla... fyllde säkeert 10 liter, haha. Men vattnet rann undan och lampan fortsatte att lysa... så jag började verkligen fundera på vad det kunde vara tills jag insåg att jag hade en 8 cm vattenpool på högersida bak. Och högersida fram var HEEEELT vattenfylld, under mattan. vattnet lade sig under både första tyg mattan, och tätningsmattan under tygmattan. Så jag gjorde ett hål och började våtdamsuga upp allt vatten.

Vad kan ha hänt?
Det är enormt mycket imma på rutorna också. Värmepaketet? dräneringen? mottages gärna alla tips.

Tack på förhand. mvh Less kille. :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nummer 2 är utan minsta tvivel värmepaketet och/eller packningarna mellan värmepaketet och rören. Det är liksom enda vägen kylarvätskan kan ta sig in i kupén.

Det är inte sådär jättekonstigt att bilen går som en påse nötter utan LMM'en ikopplad. Bilen går ju då i ett nödläge med förprogrammerade värden som kanske inte stämmer speciellt bra med väderlek osv.
Det vore nog bra att få felkoder utlästa, annars är det lite som att leta efter en nål i en höstack.
av MickeM
Läcker det med den hastigheten är nog elementet sönderfryst eller liknande.

Det är inte så att den överhettade rejält under åkturen?

Årsmodell är viktigt här, för under 1999 kom elektroniska gasspjället. Det är en hel del andra viktiga skillnader också.

Utrustningen för felkoder skiljer sig också mellan årsmodellerna. En sen 99 och 00 fungerar generiska läsare Ang motorkoder.
Lucif3r skrev: tor 20 aug 2020, 05:22 Nummer 2 är utan minsta tvivel värmepaketet och/eller packningarna mellan värmepaketet och rören. Det är liksom enda vägen kylarvätskan kan ta sig in i kupén.

Det är inte sådär jättekonstigt att bilen går som en påse nötter utan LMM'en ikopplad. Bilen går ju då i ett nödläge med förprogrammerade värden som kanske inte stämmer speciellt bra med väderlek osv.
Det vore nog bra att få felkoder utlästa, annars är det lite som att leta efter en nål i en höstack.

svårt att byta värmepaket?
Fortfarande inte fått någon ordning på varför den går dåligt när den blir varm, oftast på låga varv 2-3ans växel när man ska accelera upp.... visar inget med felkodsläsare.
Oljedimma i LMM eller Gasspjääll?
av MickeM
Eftersom det är en 1998, så kan du så gott som utesluta gaspjället, som är av manuella typen.
Den är bara ett spjäll. Det är elektroniska varianten som är felbenägen.

Samt även, eftersom det är en 1998 så börja med tänddelarna.

Småhackande med varm motor vid acceleration, och främst på låga varv är i regel tändningsmissar orsakade av dåliga tändningsdelar.
Tändstift fördelarlocket och rotorn, till att börja med.

Tändkablarna kan man göra experiment på.
Lossa dom en och en från tändstiften och linda ett lager eltejp med halv överlapp på glasfiberröret ner till stiftet.
Strunta i själva kabeln utan bara hårda delen.
Gör så på alla 5 cyl och åk en tur.
Bättre eller rent av bra? Byt kablar. (Alla 6)
Ingen skillnad? Ta bort tejpen och försök vidare.
Det blir nog överslag till toppen genom microskopiska sprickor i glasfibern.

Om den mera tvekar/blöddrar än smårycker samt att man i alla fall redan har kontrollerat tänddelarna kan man rikta uppmärksamheten åt vakuumslangar, tätt till MAPsensor, temperarurgivare, eller LMM. LMM är ganska ovanligt om man inte mixtrat med luftfiltertyper av öppen modell.
(Sk "LMM-dödare")

Hur ser luftfiltret ut annars?

Att bilen går dåligt pga lamdasond är riktigt ovanligt. Trots det står den ganska högt på listan över vad många byter tidigt i felsökningsskedet. Dyrt att byta i onödan.
(Billiga unibersalsonder är skräp, på riktigt)

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]