Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jögga
Hej, har problem med min 850 -95. Satte mig i bilen idag och den är stendöd. Startmotorn går inte ens runt, så min första tanke är att den är slut.
Jag har även mätt spänningen fram till startmotorn när man drar tändningen och då får jag 12 volt i kablen (den lilla), men som sagt så är startmotorn död. Fråga:

*Är den bökig att byta?
*Måste jag byta ut hela startmotorn, kostar ju en slant:( eller kan man renovera den själv?
*Kan det vara ngt lättare fel såsom glapp eller, ja vad som helst??

Mycket tacksam för svar(tips)...
av *pettson*
jögga skrev:Hej, har problem med min 850 -95. Satte mig i bilen idag och den är stendöd. Startmotorn går inte ens runt, så min första tanke är att den är slut.
Jag har även mätt spänningen fram till startmotorn när man drar tändningen och då får jag 12 volt i kablen (den lilla), men som sagt så är startmotorn död. Fråga:

*Är den bökig att byta?
*Måste jag byta ut hela startmotorn, kostar ju en slant:( eller kan man renovera den själv?
*Kan det vara ngt lättare fel såsom glapp eller, ja vad som helst??

Mycket tacksam för svar(tips)...
tja.. du har 12V i den lilla.. och jag antar du har 12 i den tjocka?..
Och att jorden är på plats vid skarven låda/motor?

Startmotorn går att renovera ,men jag rekommenderar det inte om du inte pillat med det förut. Det är relativt enkelt. MEN kräver att man vet vad man gör ändå. Byta ut den är också relativt enkelt och kräver inte att man äger tusenlappar om man orkar vända sej till en annonsdel i ett forum eller på blocket. t.ex.
av jögga
Har faktiskt inte mätt den stora kabeln, men ska göra det snart...
Vart sitter solinoiden?? På överdelen eller underdelen?? Tänkte jag kunde klappa till den.
Hade vart bra om jag kunde få bilen därifrån och till ett garage, kan tyvärr inte bogsera (automat).

Men det kanske är bäst att kolla runt på skrotar efter en begagnad, finns la ingen anledning att köpa en ny??
av jögga
Har faktiskt inte mätt den stora kabeln, men ska göra det snart...
Vart sitter solinoiden?? På överdelen eller underdelen?? Tänkte jag kunde klappa till den.
Hade vart bra om jag kunde få bilen därifrån och till ett garage, kan tyvärr inte bogsera (automat).

Men det kanske är bäst att kolla runt på skrotar efter en begagnad, finns la ingen anledning att köpa en ny??
av *pettson*
jögga skrev:Har faktiskt inte mätt den stora kabeln, men ska göra det snart...

Om du har automat.. har du kikat på om startspärren är i?.. Om du testat att starta på P och på N ? I övriga lägen ska inte bilen starta alls...
Rör på spaken o se om det glappar?
av jögga
Köpte ny startmotor på skroten, fungerar perfekt, MEN
Plattan som sitter i bakkant på start motorn passade inte, själva startmotorn va 3cm längre och då passade inte plattan. Är den nödvändig att ha. Tänker bara så att inte startmotorn vrider sönder motorblocket när man startar?

Finns det platta som är kortare??

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]