Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JaPe011
#1399119
Hej
Har ett konstigt läckage. När motorn startas trycks det sakta upp olja ur ett hål i toppkåpan. (Se bild). Har precis fått i en utbytesmotor och har plockat över vissa delar från donatormotorn och vissa från den skurna. Motorn är 5254T med tändspole och mekaniskt gasspjäll. (Var ett h-e att hitta rätt donatormotor då min motor är mer 850 än S70 i motorn iaf) Motorn har fått alla ”lösa delar” från den gamla motorn och redan den är ett hopkok med trimprylar och godis. Därav min osäkerhet på delars passning. Har inte fotat alla steg tydligen och nu funderar jag på om jag missat något? Ska det sitta något i det hålet som jag pekar på med mejseln? Kan man misslyckas med packningsklistret som jag rollade ut vid monteringen. Detta lock satt på toppen så den borde stämma.
84F6341F-EBC8-45EE-8133-339A220F85F0.jpeg
84F6341F-EBC8-45EE-8133-339A220F85F0.jpeg (62.5 KiB) Visad 972 gånger
CEC02EBB-9B01-4CBC-9357-624752130369.jpeg
CEC02EBB-9B01-4CBC-9357-624752130369.jpeg (54.93 KiB) Visad 972 gånger
Tacksam för era förslag/idéer.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1399172
Nu orkar jag inte gå ut och skruva loss min tändstiftkåpa och kolla, men vad jag kan minnas sitter det inget där.

Misslyckas med limmet kan man göra, men för att ge ett bättre svar måste vi veta vilket lim du använde. Förhoppningsvis använde du rätt lim, dvs volvos rosa tub.
Man kan misslyckas åt båda hållen, antingen så blir det för lite och det inte tätar, eller så blir det för mycket som i värsta fall kan leta sig in i oljekanaler och täppa till.
av JaPe011
#1399213
Hej
Stort tack för svar!
Det var det rosa Volvo-klistret. Jag kollade så att inga kanaler fick klister på fel ställe. Trodde inte det var möjligt att misslyckas med att rolla en plan yta, men det är kanske det som är fallet? Vilken motormodell använder sig av detta maskinbearbetade hål? Hålet har även två gängor typ ”tjugo i tre” om du ser en klocka framför dig. Som om man ska sätta en givare i hålet.
Om man får bita i det sura äpplet och lossa locket och limma om packningen, måste man låsa kammarna med fixturen igen? (har Biltemas stora sats med neddragare via tändstiftsgängorna) Och måste man plocka bort kamremmen också?
av JaPe011
#1399479
Hej
Har nu fått lite mer info och hjälp av en Volvomek med erfarenhet av liknande problem.
Blindhålet är för en topp för en modell som har vacuumburk där trycket tas från detta hål. Vilken motormodell låter jag vara osagt men det är iaf syftet med hålet och dess gänghål bredvid.
Nu till min motor.
Då min rollning av det rosa packningsmedlet har skett enligt konstens alla regler men ändå släpper igenom lite olja den cm som skiljer toppens hål till kåpans blindhål så är lösningen att plugga blindhålet med en ”kork”. I detta fall en nederdel av ett rör till en oljesticka med tillhörande tätring samt en M10 bult med gängtätning för att förhindra den felaktiga luftningen. Orsaken till läckan är troligen att kåpan har slagit sig och är för ojämn mot toppen trots korrekt åtdragning och mätning med rakskiva innan limning. Att lossa allt och täta om är en lösning men det ”orkar” jag inte.....
Återstår nu att säkerställa att inte felaktigt övertryck finns genom att kolla om det pyser genom oljestickan när motorn går.
Återkommer med uppdatering av resultatet. Väntar på härdning av gängtätning.
0AE0E95C-7C93-4DC9-89AC-CA3294CAF63A.jpeg
0AE0E95C-7C93-4DC9-89AC-CA3294CAF63A.jpeg (105.21 KiB) Visad 864 gånger
7D073C78-00BC-48F7-851E-070E65830691.png
7D073C78-00BC-48F7-851E-070E65830691.png (401.08 KiB) Visad 864 gånger

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]