Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av illbatten
HEJ!

Jag har precis varit in och besiktat min v70 TDI -99 och fick en anmärkning på att vänster spindelled var slut...

Lite frågor om detta:

1: kan man byta den själv eller krävs specialverktyg eller press eller dylikt?

2: Kan man byta bara spindelleden eller måste man byta hela länkarmen?

3: vart ska jag köpa en ny? Såg att en hel länkarm på biltema kostade 499:- är det nån som har erfarenheter av dessa. Är det barta skit eller? volvo är väl dyrast men är dom även bäst? har inte volvo en tveksam framvagn...

4: måste man göra en framvagnsinställning efteråt?

Det var det hoppas på snabba och bra svar...
Användarvisningsbild
av ketto
du kan byta den själv! Har själv Biltemas länkarmar, (du måste byta hela länkarmen) bytte den förra året! Ska besiktiga bilen snart så får ja se om den har hållit i 1 år eller inte!
Dock fick ja inte bort 2 bultar när ja bytte länkarm utan lät dom va kvar, för man va tvungen att lyfta motorn på ena sidan och växellådan på andra! Men nya bultar medföljer i paketet från Biltema!

Ja gjorde framvagnsinställning, men de va i samband me nå annat oxå!
Användarvisningsbild
av kenlav
Har bytt båda sidor för ett år sedan med Biltemas spindelleder. Har kört ca 1500 mil på dessa och besiktat nyligen utan anmärkning. Med tanke på det billiga priset så byt på båda sidor så slipper du igen om ett halvår eller så. Du slipper ju oxå en extra kostnad för inställning av framvagnen.. Dom pengarna är bätre att lägga på att byta båda sidor...
Användarvisningsbild
av ketto
#27 skrev:Här är en länk till hur man gör..

http://forum.svenska85x70klubben.se/viewtopic.php?t=974
Annan länkarm på bilden!
Men typ samma arbete, dock så går bultarna genom subframen!

Denna modellen har TDI och AWD vet ja iaf!
Bild
Användarvisningsbild
av Roy
Samma här fick tvåa på styrspindel och yttre styrleder.
De yttre har jag bytt varje år dvs varje 20 000 km.

Nu skall jag byta dessa men köpa hjälp för styrspindlarna.

Mina styrspindlar har gått 200 000 km och då borde väl Biltemas går 15 000 km som någon här funderare över.

Min fråga är:

1. Vad skall TOE in vara fram på S70 1998 ? I boken står det i grader, finns det någon som vet måttet vid främre respektive bakanten på fälgen?

2. Måsta man göra hjulinställning efter bytet av spindeleder, eller hela länkarmar?
I så fall får kommer det ju att bli inställning efter mitt byte av styrlederna.

Är det inte skit att yttre styrlänkarna måste bytas varje år på en så i övrigt bra bil?
På min radioValp är styrspindeln kullagrad och kommer att hålla i alla tider.
Styrlänkarna smörjer man med fettstpruta istället för att byta, de har hållit i 40 år.....
Skit att så viktiga delar på en modern bil skall vara slit o släng grejer.
av *pettson*
Roy skrev:Samma här fick tvåa på styrspindel och yttre styrleder.
De yttre har jag bytt varje år dvs varje 20 000 km.

Nu skall jag byta dessa men köpa hjälp för styrspindlarna.

Mina styrspindlar har gått 200 000 km och då borde väl Biltemas går 15 000 km som någon här funderare över.

Min fråga är:

1. Vad skall TOE in vara fram på S70 1998 ? I boken står det i grader, finns det någon som vet måttet vid främre respektive bakanten på fälgen?

2. Måsta man göra hjulinställning efter bytet av spindeleder, eller hela länkarmar?
I så fall får kommer det ju att bli inställning efter mitt byte av styrlederna.

Är det inte skit att yttre styrlänkarna måste bytas varje år på en så i övrigt bra bil?
På min radioValp är styrspindeln kullagrad och kommer att hålla i alla tider.
Styrlänkarna smörjer man med fettstpruta istället för att byta, de har hållit i 40 år.....
Skit att så viktiga delar på en modern bil skall vara slit o släng grejer.
1 det vet han som ska ställa in bilen . Det ska utföras en 4hjulsinställning. Din bil har justerbar TOE även bak. Så en ordentlig utrustning erfodras. Vi pratar nämligen grader för att millimeter är för grovt.

2 ALLTID

*På min radioValp är styrspindeln kullagrad och kommer att hålla i alla tider.
Styrlänkarna smörjer man med fettstpruta istället för att byta, de har hållit i 40 år.....*

Din radiovalp kostade så multum vid inköpet för försvaret för att den skulle vara genomtänkt, att om du köper en motsvarande idag med samma tankesätt får du betala runt ett par miljoner per bil...
Dina styrlänkar är inte heller så precisa att du kan tänka dej att rulla i 200km/h och ha en tolerans 1dm bred på vägbanan med din valp....
Ju mera precision ju mindre plats för fett..

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]