Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Undrar om det inte ger så mycket mer att se över gummibussningarna i subramen? De verkar bli sladdrigare med tiden, en del sätter i iPD-neoprenbussningar i hålrummen i bussningarna.
Jag funderade på det men det slutade men att jag satte i nya bussningar.. Det var lite lätt knöligt jobb får jag erkänna :P
Erik Å skrev:Undrar om det inte ger så mycket mer att se över gummibussningarna i subramen?
Typ alla bussningar i framvagnen ger mer än ett fjäderbensstag :-) Speciellt om man byter till poly-bussningar, även om komforten blir något sämre. Skulle vilja ha poly i länkarmarna, men samtidigt inte eftersom jag har fast spindelled... Surt att lägga ner det jobbet på att byta bussningar när hela länkarmen ändå måste bytas när spindelleden ger upp :-(
Jag håller nog på att subramsbussningarna är den största boven, där pratar vi flera millimeters flex. Övriga bussningar och fjädertorn lär bara flexa bråkdels millimeter :-)

Är det någon här som har provat "IPD Poly Front Subframe Bushing Insert"?
Såna här alltså:
ipd_insert.JPG
ipd_insert.JPG (17 KiB) Visad 643 gånger

Sen finns det firmor som säljer "reinforced bushings", det kanske vore den bästa lösningen? Själv köpte jag dessvärre Proparts, billiga kopior av original?
https://www.rendcarparts.com/volvo/part ... D3507923FS

Reinforced_bushing.JPG
Reinforced_bushing.JPG (26.62 KiB) Visad 641 gånger
Jag har fjäderbensstag (märke MTE?), inserts i subframebussnigarna samt powerflex-bussningar i alulänkarmarna. Var ett antal år sedan jag installerade dessa men när jag kör andra V70s av första generationen så tycker jag alltid att styrningen känns väldigt oprecis och vag jämfört med min bil.
Oavsett funktion mm med fjäderbensstaget, så återstår frågan om jag fått rätt fjäderben (enligt Hova har jag det) . Är det rätt får jag antingen sätta det över original muttrar och montera nya muttrar att dra fast det med eller modifiera om vid fjäderbensfästena.

Är det någon som har en bild eller kan hänvisa till hur det skall se ut och hur det är monterat på en Volvo C70 -01 193hk.
Så här ser det ut på min V70 -99a (ej Hova-stag dock). Fästet för säkringshållaren lägger man bara ovanpå staget och fäster med muttrarna. Mitt stag har en anpassning i plåten så att fästet till expansionskärlet på högersidan får plats under. Se bild.
IMAG0125_rez.jpg
IMAG0125_rez.jpg (148.56 KiB) Visad 608 gånger
Tack. Ditt Fjäderbensstag ser ju helt annorlunda ut än det jag köpt på Hova. Nu ser jag ju hur det passar in då vi har samma fjäderbensfästen. Tack för fin bild.
Var har du köpt ditt?
Har mejlat MTE, men det verkar inte vara någon större rörelse i det företaget numer. Heter det Fjäderbensstöd eller har det andra namn?
På Bildelsbasen kommer ett annat stag upp när man söker där.
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]