Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steppan
#1397074
Hej! Köpte nyss en volvo 850 med 2.0t5 motor och förra ägaren sade att han har borrat upp motorn till 2.3 utan att byta något. Nu undrar jag om det är möjligt och hur bekräftar jag om det är 2.0 eller 2.3?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1397076
Han har väl bytt kolvar om han borrat upp får man hoppas . Men både 2.0t5 och 2.3t5 har väl 81 mm diameter men olika slaglängd tror jag...
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1397082
Plocka ur ett stift och mät slaglängden. Det är enda chansen. Sen kan man inte borra upp utan att byta saker.... Dessutom så är det samma borrning men olika slaglängd. Och även OM någon satt i en 2,3-vevaxel så skulle det inte gå att vrida runt motorn.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1397102
Det är slaglängden som skiljer mellan 2.0 och 2.3. Mer exakt så är det "höjden" på kolvarna som skiljer. Stakarna, cylinderdiametern, kolvringar, ja - även vevaxeln, osv osv är identiska.

När någon säger "borra upp", så brukar det betyda just det - att cylinderloppen har borrats upp till en annan dimension. Detta göra nästan uteslutande för att få en helt fräsh, ny, cylindervägg när man t ex renoverar en motor. Själva borrningen gör inte ett dugg åt slaglängd eller prestanda eller något ens i närheten(Det finns några motorer där detta är ett undantag - en 5-cyl vitblockare tillhör inte den kategorin).
Dessutom MÅSTE kolvarna bytas till en dimension som passar den nya borrningen. I folkmun säger man "överdimensions(ÖD)"-kolvar. I regel brukar det finnas 2-3 ÖD att utnyttja innan blocket anses skrot. Varje ÖD brukar vara 0.5-1mm större i diamenter än föregående, exakt siffra varierar bland olika motorer. Byter man inte kolvarna så tätar inte kolvringarna, tätar inte kolvringarna kommer man inte många varv med motorn, om den öht. ens lyckas starta.
Som du kanske förstår så är detta ett extremt avancerat ingrepp i en motor där det krävs mycket noggranna uträkningar och matchande delar. Det kostar desutom skjortan.

Det finns helt ärligt inte den minsta lilla anledning att lägga ner så mycket tid (och pengar) på en 2.0a för att få den till en 2.3a, när 2.3or är så enkla att få tag på. Dom pengarna lägger man på en 2.0a enbart om man tycker om karaktärer på 2.0orna(den skiljer ändå en hel del mot 2.3orna) och vill behålla den karaktären.

Så, rent spontant säger jag att säljaren snackar skit. Och om det är så illa att han faktiskt talar sanning(borrat men inte bytt en enda komponent) så lär inte motorn må speciellt bra, eller hålla speciellt länge.
av Malmstroem
#1397161
Lucif3r skrev:Det är slaglängden som skiljer mellan 2.0 och 2.3. Mer exakt så är det "höjden" på kolvarna som skiljer. Stakarna, cylinderdiametern, kolvringar, ja - även vevaxeln, osv osv är identiska.
Om vevaxeln är identisk så är också slaglängden densamma. Enda sättet att ändra slaglängd är att byta vevaxel.

Det "höjden" på kolvarna kan ge är olika kompression. Slaglängden går inte att ändra genom att byta kolv.

Det enda sättet att veta är att mäta. Slaglängden är hyfsat enkel att mäta genom att skruva ut ett tändstift. Sedan stoppar du in en pinne, drar långsamt undan motorn och ser hur långt pinnen åker upp och ner. Diametern på cylindern är enkel att mäta om du rycker toppen, men betydligt svårare med toppen på.

Volym = pi * kolvradie i kvadrat * slaglängd * antal cylindrar.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]