- ons 19 aug 2020, 01:17
#1397102
Det är slaglängden som skiljer mellan 2.0 och 2.3. Mer exakt så är det "höjden" på kolvarna som skiljer. Stakarna, cylinderdiametern, kolvringar, ja - även vevaxeln, osv osv är identiska.
När någon säger "borra upp", så brukar det betyda just det - att cylinderloppen har borrats upp till en annan dimension. Detta göra nästan uteslutande för att få en helt fräsh, ny, cylindervägg när man t ex renoverar en motor. Själva borrningen gör inte ett dugg åt slaglängd eller prestanda eller något ens i närheten(Det finns några motorer där detta är ett undantag - en 5-cyl vitblockare tillhör inte den kategorin).
Dessutom MÅSTE kolvarna bytas till en dimension som passar den nya borrningen. I folkmun säger man "överdimensions(ÖD)"-kolvar. I regel brukar det finnas 2-3 ÖD att utnyttja innan blocket anses skrot. Varje ÖD brukar vara 0.5-1mm större i diamenter än föregående, exakt siffra varierar bland olika motorer. Byter man inte kolvarna så tätar inte kolvringarna, tätar inte kolvringarna kommer man inte många varv med motorn, om den öht. ens lyckas starta.
Som du kanske förstår så är detta ett extremt avancerat ingrepp i en motor där det krävs mycket noggranna uträkningar och matchande delar. Det kostar desutom skjortan.
Det finns helt ärligt inte den minsta lilla anledning att lägga ner så mycket tid (och pengar) på en 2.0a för att få den till en 2.3a, när 2.3or är så enkla att få tag på. Dom pengarna lägger man på en 2.0a enbart om man tycker om karaktärer på 2.0orna(den skiljer ändå en hel del mot 2.3orna) och vill behålla den karaktären.
Så, rent spontant säger jag att säljaren snackar skit. Och om det är så illa att han faktiskt talar sanning(borrat men inte bytt en enda komponent) så lär inte motorn må speciellt bra, eller hålla speciellt länge.