Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrMaxi
Hej!

Päronens gamla V70 -00 Classic 140 hästarsmotorn tände sig lampan för gasspjället på och började gå dåligt...

Originalenheten har nummer 9186793

Och då kan ett med ersättningsnummer 8644347 med guletikett monteras?

Var och kikade på skroten, hittade det med det numret men det var ju ju monterat så att startmotorn behövde plockas bort för att få loss kabelhärvan.

Plockade bort ett annat dock med numret 8644344

Kan det passa ändå?

Hälsn Jan
av jeesuuuuss
Du kan annars testa att bara rengöra spjället som satt i, lite brakeclean och en fiberduk! Då rullar den lätt några tusen mil till men var försiktig så du inte manuellt öppnar spjället, utan bara rengör runt om! annars kan du plocka ut det och rengöra allt med alla kablar utdragna, obs inget batteri ikopplat.

På din fråga har jag dock inget vettigt svar!
av MickeM
Häng inte upp er på numren som jag är ganska säker på bara är hårdvaran.
Mjukvaran kan skilja ändå mellan tex 140 och 170hk.
Ta från en IDENTISK bil. Dvs samma motoralternativ och så nära i ålder som möjligt för störst chans till "plug and play".

Kan skilja mellan aut och man låda rent av, men kanske inte.

Begagnat, så ska man hursom ha tur om det är ok en längre stund. Renoverat och uppgraderat är mer långsiktigt, men allt beror ju på bilens övriga status förståss...

Och ja, orginal är kabeln dragen bakom startmotorn utan uppenbar anledning.
Någon i Torslanda är sadistiskt lagd...
Användarvisningsbild
av Svanis
MrMaxi skrev: tis 21 jul 2020, 13:31
*Var och kikade på skroten, hittade det med det numret men det var ju ju monterat så att startmotorn behövde plockas bort för att få loss kabelhärvan.*
Beträffande demontering kablaget bakom startmotorn, så kanske mitt tips enligt min tråd nedan se punkt 4 där, kan underlätta :-)

viewtopic.php?f=16&t=149183&p=1313941&h ... l#p1313827
Användarvisningsbild
av Svanis
Kontakta www.atech2.se om du vill få ditt renoverat eller utbytesenhet, det gjorde jag.
De förbättrar det då med modernare teknik.
(Vill du ha utbytesenhet, då behöver de få reda på mjukvaran i bilen först, om de har ett matchande på lager.)

Det Volvo numret som ditt har, det har kort livslängd, skulle inte chansa och byta till likadant, om det inte har renoverats.
Bifogar bild på mitt renoverade & förbättrade spjäll.
_20200731_104924.JPG
_20200731_104924.JPG (58.19 KiB) Visad 1500 gånger
Användarvisningsbild
av Corner
Det finns ett sätt man måste göra efter att man monterat ett begagnat spjäll det är nämligen att kalibrera det innan man startar bilen. Utan att göra kalibreringen så kan ett spjäll som skulle kunna fungera bete sig som att det är fel trots att alla nr på gasspjället stämmer. Tillvägagångssätt finns på nätet att hitta.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]