Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wttoivo
Hej! Jag kan börja med att säga att jag kan typ INGENTING om bilar överhuvudtaget så :)

Jag har en Volvo 850 som har börjat dumma sig. Den har alltid gått bra tills för en tid sedan då den bara stendog när jag körde upp på parkeringen, och sedan startade den inte. Det var inte batteriet för den startade ju typ eller ja motorn lät ju, om batteriet är dött så brukar det ju inte hända nått när man vrider på nyckeln (Ja ni ser ju jag vet ju inte ens vad det heter). Jag trodde jag fått soppatorsk men vi fick fylla 10 liter innan den ville starta. Sedan nästa gång den dog var också när jag skulle parkera och då hade jag bensin men då startade den med hjälp av startkablar. Batteriet är bra och det är kollat och inget fel på det. Den rycker även när jag kör. Vissa dagar rycker den otroligt mycket medans vissa dagar rycker den bara i nått gupp medans andra dagar rycker den så hela bilen stannar till typ. Det var även en lampa som började lysa, fel på motorelektroniken stod det. Den lampan lyser dock inte längre.

Någon som vet vad det kan vara för fel? Funderar om det är att den inte får tillräckligt med bränsle men då är det ju konstigt om den startar med startkablar? Tacksam för hjälp :D
av MickeM
Årsmodell och motoralternativ?
Det skiljer ganska mycket mellan dom.

Kan rycken ha med väderlek att göra?
Rycker mer fuktiga dagar?

Något som sällan kontrolleras och ofta är dåligt är fördelarlocket, rotorn och tändkablarna.
Fördelarlocket är gul/orange med 6st kablar på sidan av motorn. Skruva loss det och kolla INNUTI hur det ser ut. Ska vara torrt, helt och kolen ska vara hela och inte brända.

Naturligtvis ska alla slangar inspekteras efter sprickor, osv.

När man gjort ovan och felet är kvar, kan man gå vidare i felsökningen.
av RHGW
Ett typiskt fel på dessa när de gör sådär är kamaxelgivaren. Den sitter lätt tillgänglig uppe på motorn och tar 10 minuter att byta för nån som kan meka lite. Problemet är att en ny går på ca 1500-2000. Jag brukade plocka på skroten och gav då 50kr styck - utan funktionsgsranti givetvis. Men - jag har fixat två 850 på det viset. Båda betedde sig som du beskriver men blev ok sen.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]