Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Svanis
Ja dom de flesta av oss vet, blir originalknapparna för elhiss / elspeglar, klibbiga med tiden, de känns som snabblim till slut.
(Märklig konstruktion av Volvo för dessa knappar med en onödig ytbehandling)

Idag fick jag iaf nog, rengjorde de 2x för bakdörrar, plockade isär för åtkomst runtom och snygg finish utan klägg i springorna runtom vippan.
_20200801_181910.JPG
_20200801_181910.JPG (128.21 KiB) Visad 1809 gånger
Offrade en T-shirt och arbetade med klippbitar av denna & Alifatnafta(lågaromatisk), samt skrapade med tumnaglarna (ångrar att jag klippte naglarna igår). Tog ett tag i solen på verandan, men resultatet blev som nytt :-D
_20200801_181830.JPG
_20200801_181830.JPG (145.67 KiB) Visad 1809 gånger
Om någon annan har en bättre metod, utan att man förstör symbolen på vippan, så mottages det gärna.
(Har nämligen ytterligare vippor att rengöra samt även på min andra bil också.)
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
Ta det försiktigt med lacknafta, den löser upp den grå gummifärgen. Tro mig, jag saknar färg på en knapp numera :-D På spegeljusterings-joysticken så tvättade jag bort den klibbiga färgen helt, knappen var svart under färgen! Men hissknapparna är dessvärre vita.
Kontaktfjädrarna rengör man lämpligen genom att lägga en smal remsa av vanligt kopieringspapper mellan bronsblecken, peta på knappmekanismen så att fjädrarna går ihop och sen dra ut remsan. Man kan blöta pappersremsan med t-sprit också..
Sen kan man koppla in kablaget till brytaren innan man sätter ihop den för att provköra. När man petar nylonklossen framåt eller bakåt så ska hissen gå upp och ner. Men se till att ställa tillbaka den i mittläget eller vrida av tändningen sen så inte hissmotorn brinner
Det beror ju lite på HUR kletiga dom är... Är det bara själva ytan som börjat bli geggig så går det göra rent relativt enkelt och säkert, men har det varit X antal år så är risken rätt stor att allt gummi på knappen är ansatt, och således lossnar helt när man försöker göra rent det.

Joysticken för speglarna slipade jag av och lackade blåsilver, det blev fint och kommer säkerligen hålla länge :) Min joystick var dock EXTREMT kletig, så pass att den fastnade på fingrarna och lossnade :-/
Det är möjligt att äldre lacknafta går hårdare åt plasten under gummibeläggningen, men jag nyttjade den moderna motsvarigheten Alifatnafta, jag förtydligade det nu i trådens början, så ingen tar av morfars gamla :-)
(Har själv en sådan gammal i glasflaska efter morfar, en klar doft av barndom och sommar)

Har iaf även använt metoden på min 97:a förardörr-4-vippa för 3år sedan, igår var det 99:ans bakvippor, så årsmodell verkar kvitta.
Jag känner iaf mig bekväm med metoden, men skulle färgen försvinna så är det lätt fixat med sprayfärg, symbolen kan kvitta då det inte är något tvivel om vad vippan gör, huvudsaken är att man slipper den "klibbiga-inte-längre-så-premium"ytan :-D
Senast redigerad av 3 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
Innan jag gjorde kväll, så hann jag med elspegelreglaget också, tog loss joysticken och ramen samt lät vippan sitta kvar.
De ljusa prickarna är en form av metallic-effekt som plasten är målad med(före gummering).
Som ny denna med, förutom att upphöjda pricken mitt i vippan fick den svarta plasten att framträda, eftersom man får gnugga en del runtom då pricken sitter i en försänkning på vippan.
_20200802_094242.JPG
_20200802_094242.JPG (159.05 KiB) Visad 1756 gånger
Blev idag till att ta tag i höger fram elhissreglage, men blev lite problem.

Vid återmontage upptäcktes att öglor på plastchassit som håller gångjärnslederna på vippan, råkat vidgas och knapp åker ur läge.

Löstes genom att klippa bort bakre överhänget på vippan, borra 2st små hål i plastchassi, trä igenom trädgårdsståltråd, montera vippan, pressa ihop chassiöglorna (inringat med gult) och najja med en plattång.
collage-1596377409216.jpg
collage-1596377409216.jpg (91.44 KiB) Visad 1733 gånger
Resultatet klockrent, går inte ens att se det jag klippte bort.
_20200802_160202.JPG
_20200802_160202.JPG (306.23 KiB) Visad 1733 gånger

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]