Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av C70 Cab
Undrar hur det är med bensinen!
Skall man ha full tank innan avställningen för kondensens skull?
Har hört att det inte är bra att ha samma bensin i tanken flera månader för den skulle bli gammal tills det man skall ta ut bilen igen till våren?
Funkar givetvis att köra med.
Kanske man bara skall ha i lite bensin i tanken?

*pettson* skrev att man skall ha bilen upphissad på hjulupphängningarna så att fjädringen belastas som det är tänkt.

Kan man inte ha fyra pallbockar på ramen så fjädrarna och dämparna är utdragna i ett par månader tills våren är här igen?
Kan väl inte ta någon skada,tycker det borde vara tvärtom, att där inte är någon belastning på hjulupphängningen då.
Men jag kanske har fel?
Rätta mig gärna!
Mvh J. :D
Min C70 Cab http://www.garaget.org/?car=63214
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
Båtägare brukar rekommenderas att antingen tömma bensintanken eller ha i bränslestabilisator eftersom bränslet annars sönderfaller i sina beståndsdelar (påstås det). Tror jag brukar ha i en 5-10 cl i min 80l tank, minns ej exakt. Kan köpas i båttillbehörsbutiker som säljer båtmotorer och delar. Inte speciellt dyrt.
av *pettson*
vafförärdetpådetteviset skrev:Båtägare brukar rekommenderas att antingen tömma bensintanken eller ha i bränslestabilisator eftersom bränslet annars sönderfaller i sina beståndsdelar (påstås det). Tror jag brukar ha i en 5-10 cl i min 80l tank, minns ej exakt. Kan köpas i båttillbehörsbutiker som säljer båtmotorer och delar. Inte speciellt dyrt.
tja det är inget du måste ha när du har sluten tankventilation.. en båt har öppen sådan.. Och bilen lagras några månader inte ett år. Bästa möjliga rakt av är full tank.. utan nåt
Användarvisningsbild
Fast jag brukar faktiskt inte ha båten lagrad ett år. Det rör sig snarare om mitten av oktober till mitten av maj, dvs 7 månader. Och i utomhusmiljö med en hel del temperaturvariationer. I dessa sammanhang, och för bensindrivna trädgårdsverktyg, trädgårdstraktorer liksom snöslungor har jag rekommenderats att använda bränslestab under uppställningsperioderna, alternativt att köra slut på bensinen.

Hade ingen aning om att det hade att göra med tankventilationen. Berätta gärna mer. Avdunstar vissa ämnen ? Jag har fått höra att tillsatser mm separerar sig så att det inte längre är en någorlunda homogen blandning när bensinen lagras en längre tid. Kom igen nu Pettson, en miniföreläsning önskas !
av *pettson*
vafförärdetpådetteviset skrev:Fast jag brukar faktiskt inte ha båten lagrad ett år. Det rör sig snarare om mitten av oktober till mitten av maj, dvs 7 månader. Och i utomhusmiljö med en hel del temperaturvariationer. I dessa sammanhang, och för bensindrivna trädgårdsverktyg, trädgårdstraktorer liksom snöslungor har jag rekommenderats att använda bränslestab under uppställningsperioderna, alternativt att köra slut på bensinen.

Hade ingen aning om att det hade att göra med tankventilationen. Berätta gärna mer. Avdunstar vissa ämnen ? Jag har fått höra att tillsatser mm separerar sig så att det inte längre är en någorlunda homogen blandning när bensinen lagras en längre tid. Kom igen nu Pettson, en miniföreläsning önskas !
På ett tvåtaktsredskap så är risken att bensinen separerar lite med oljan.
Ett stabiliseringsmedel gjorde inte mycket nytta men kanske nåt litet.
Där är bäst att förvara tomt, det är enda sättet att veta att oljan är rätt blandad överallt.
På ett fyrtaktsredskap så var det så förr att bensinen dunstade vissa ämnen och den gör det än idag tyvärr, dock inte så fort. Som grädde på moset så tappade bensinen oktantal fort. Det gör det även idag men inte alls så fort. På redskap kan man beroende på ventilationen förvara med eller utan bensin i. En ventilation som du kan täppa till går ju bra att förvara med bensin i. En som inte går att täppa till förvaras utan bensin.
Samma blev ju på bilarna för tankventilationen gick ju rakt ut. Och inte heller så sög bensinen upp fukten i tanken då..
Idag är bensinen spritblandad och även 98 oktan har fuktupptagande medel i sej. Vi har stängda tankventilationer på bilarna och gör egentligen bäst i att tanka fullt och ställa bilen bara. Den eventuella fukt som uppstår i tanken är minimal eftersom minimal yta är fri från bensin, och det lilla sugs upp av bensinen.
Får hoppas det duger?.. :wink:
Användarvisningsbild
Tack för infon Pettson. Låt mig bara se om jag fattat rätt:
- Stängd ventilation = förvara bensin, full tank. Dock helst ej oljeblandad ? Stab ej nödvändigt.
- Öppen ventilation = inte förvara bensin ? Eller använda stab ? Eller möjligen förvandla till stängd men beakta så att tanktrycket inte blir för högt ? Oavsett om oljeblandad eller ej ?

Inser just att jag kanske "kapat" tråden litegrann, ber om ursäkt i så fall.
av Spiff
Vill man inte hissa upp bilen för att lasta av hjullagren egentligen mer än själva däcken? Urban myth att folk som köpt nya bilar som stått hos bilhandlare en längre tid fått byta hjullager det första de gör för att de blivit mos? :)
Användarvisningsbild
av Jim Profit
Jag har haft ett antal hobbybilar som jag ställt över vintern (en del rätt tunga oxå :) ) och jag har aldrig fått problem med däcken. Har bara rullat bilen lite ett par ggr under vintern. Skulle man få sula så går det ju bort efter en tids körning.

Ett annat tips är att köpa en c-tek laddare som står på hela tiden så underhållsladdar du batteriet på ett säkert sätt. Vet inte hur det är med volvo men på min förra bil (500 SL) så var elektroniken känslig för att stå strömlös.
av *pettson*
Spiff skrev:Vill man inte hissa upp bilen för att lasta av hjullagren egentligen mer än själva däcken? Urban myth att folk som köpt nya bilar som stått hos bilhandlare en längre tid fått byta hjullager det första de gör för att de blivit mos? :)
Dej det handlar inte om lagren. Det handlar om däcken, däck som står på en fläck blir platta på den fläcken. Förvisso så en del går det bort fort ifrån. Andra släpper det inte alls på.
av C70 Cab
*pettson* skrev att man skall ha bilen upphissad på hjulupphängningarna så att fjädringen belastas som det är tänkt.

Kan man inte ha fyra pallbockar på ramen så fjädrarna och dämparna är utdragna i ett par månader tills våren är här igen?
Kan väl inte ta någon skada,tycker det borde vara tvärtom, att där inte är någon belastning på hjulupphängningen då.
Men jag kanske har fel?
Rätta mig gärna!
Mvh J.
Min C70 Cab http://www.garaget.org/?car=63214

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]