Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wappen
Jag äger en 850 GLT 20v 93a med automatlåda, som jag inte haft sådär jättelänge...

Felet som börjat uppenbara sig för ett tag sen och nu har brutit ut helt är, att det är en liten orange pil på instrumentpanelen som blinkar hela tiden. Har något med växlingen att göra, men mer än så vet jag inte. Innan har den gått kanon och växlat bra, men nu på senare tiden har den börjat sega mer, som det vore sirap i lådan. samtidigt som den hänger sig på 3e eller 4e växeln i normalt Drive läge. Så när man kör i stan så får man köra manuellt i 3an om den ens ska orka iväg vid varje rödljus.

Känns som det är panik nu, och måste fixxas innat nått händer, men då är frågan, vad är det som kan vara fel? några vakumslangar, eller är oljan helt enkelt kass? vet inte när den var bytt senast, men har en kompis som jobbar på en bilfirma, och han sa att oljan inte luktade ny iaf :)

Kan sådana fel som detta uppenbara sig enbart med gammal olja? Eller är det något annat?

vad kostar ett oljebyte i låda på tex liljas? Har ingen koll riktigt vad det går på.

Vore tacksam för svar.

Mvh Micke
av *pettson*
wappen skrev:Jag äger en 850 GLT 20v 93a med automatlåda, som jag inte haft sådär jättelänge...

Felet som börjat uppenbara sig för ett tag sen och nu har brutit ut helt är, att det är en liten orange pil på instrumentpanelen som blinkar hela tiden. Har något med växlingen att göra, men mer än så vet jag inte. Innan har den gått kanon och växlat bra, men nu på senare tiden har den börjat sega mer, som det vore sirap i lådan. samtidigt som den hänger sig på 3e eller 4e växeln i normalt Drive läge. Så när man kör i stan så får man köra manuellt i 3an om den ens ska orka iväg vid varje rödljus.

Känns som det är panik nu, och måste fixxas innat nått händer, men då är frågan, vad är det som kan vara fel? några vakumslangar, eller är oljan helt enkelt kass? vet inte när den var bytt senast, men har en kompis som jobbar på en bilfirma, och han sa att oljan inte luktade ny iaf :)

Kan sådana fel som detta uppenbara sig enbart med gammal olja? Eller är det något annat?

vad kostar ett oljebyte i låda på tex liljas? Har ingen koll riktigt vad det går på.

Vore tacksam för svar.

Mvh Micke
Tja först av allat innefattar pilen att din låda har klagat på nånting i din styrenhet. Den har satt lådan i nödläget för att kunna köra till verkstad.
Första åtgärden är ju att läsa ur felkoden för att kunna få en uppfattning om vad lådan klagar på. Det finns ett antal koder som ger en tänd lampa så det beror inte bara på olja. Så återigen läs ur felkoden/koderna. Sen är tipset. NOLLA koderna. Kör med bilen. Läs ur koden/koderna igen.Koder som återkommer är riktiga felkoder så att man inte jagar en kod som varit i systemet länge.
av wappen
Jo farsan hade inne bilen på 5 direkt, hos liljas.. Då sa killen där att den klagade på nån varvtalsgivare etc, han nollade koden så var det bra ett tag, sen kom det tillbaks...

Antar att det inte är så bra att köra med det som det är nu, men hur kritiskt är det? Självfallet tänker jag ta tag i det direkt, och inte köra ett halvår innan jag gör något åt det, men om det vore något mycket kritiskt kanske den hade stannat direkt?

Ska kolla upp felkoderna efter en lista som jag fick här på forumet. Återkommer när jag har mer kött på benen
Tack för svar.

Mvh Micke
av JockeB
Det ÄR din växellägesgivare som är problemet. Har exakt samma bil som du och stötte på problemet för cirka ett år sedan. Ny kostar den straxt över tusenlappen, men om du pm-ar mej så har jag en liggande till ett mer humant pris.

MVH
Jocke
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]