Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har blivit erbjuden att köpa bilen som rubriken anger, väldigt billigt av en person som inte kan något om bilar alls. Den har endast en ägare, ett äldre par som har haft den sen den var ny. Den är välskött, saknar helt rost och är servad som den ska.

Problemet är att den har börjat vandra på tomgången ner ner till 600 rpm upp till 1500 tror jag och är kraftlös. Dom lämnade inte in den på verkstad utan bestämde sig istället för att köpa en ny bil efter 20 år. Motorlampan lyser har jag för mig, mer vet jag inte.

Är det här tillräcklig information för att någon skulle vilja ge sig på en gissning om vad felet kan vara?

Sen undrar jag om någon har en länk till någon sida med information om den här motorn, både rent allmänt och när det kommer till att trimma den. All information tas tacksamt emot.
Huh, visste inte att B5204T3 fanns på 00or... Det vore intressant att veta vilket styrsystem den har, om den fortfarande har M4.4 eller det nya ME7 med separata tändspolar, VVT och elspjäll.

Motorn är f.ö. nästan identisk med storebrorsan B5234T3, det som skiljer är kolvarna för att få lägre slagvolym.
Så, det du behöver veta är vilket styrsystem bilen i fråga har. När du vet det kan du leta efter liknande fel på dom mer vanliga motsvarande 2.3-motorerna, då dom trots allt är nästan identiska.

Många B5204T3-bilar är också lite högre utväxlade, vilket gör att dom har liiiite lägre topphastighet än 2.3orna(235km/h resp. 240km/h), tämligen identisk 0-100 tid, men svarar märkbart rappare på gasen. I min mening en helt underbar karaktär :-)
Turbo, laddtryck och övrig kringutrustning är identisk(16t turbo, 0.8bar).
MEN... Jag ska inte svära på det... Jag visste som sagt inte ens att B5204T3 fanns kvar -00, däremot vet jag att den fanns på S80 -99, och DÄR hade den en mindre turbo(13g har jag för mig) och lämnade mindre effekt, runt 200hk om jag minns rätt(till skillnad mot 225hk en "riktig" B5204T3 ger).

Och, eftersom det är en -00a det rör sig om måste det frågas: Är det en P80 V70, dvs samma kaross som 855, eller är det en V70N det handlar om?
Två liters motor tyder troligtvis på Italien import, stämmer illa med ägd av äldre par sen ny...Men uppsidan är ju lite rost och kul bil "so what the h-ll". Typiska fel är lite svåra att peka då precis som Lucif3er säger är tekniken oklar, gasar man med med wire eller sitter det ett Magneti Marelli elektroniskt gasspjäll? V70 av första generationen har mycket problem sedan oktober 1998 då bilen uppdaterades i samband av lanseringen av nya S80. Oklart är om man lät T5 vara orörd inför lanseringen av V70N.

Höll på att köpa en rasad T5:a 00:a där motorn låg i kofferten men lyckades besinna mej och inse att så mycket tid(och kunskap) hade jag inte och avstod...

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]