Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Efter bränsle bryggan tagits lös (för att försöka lokalisera ett förmodat fel i bränsletrycksregulatorn.)
och satts tillbaka, började tätningar att läka - främst vid en spridare (och bränsle regulator).
Denna bil har en platt bränslebrygga av aluminium.

Har försökt hitta delar till spridarna (som gummi ringar mm.) Men hittar inget.
En ny spridare verkar kosta (ca. 2650kr på Skruvat.se) och bränsleregulatorn (om den går att få tag på) kostar drygt 1500kr.
Totalt skulle dessa delar gå på nästan 15000kr + arbete...

Finns det "renoveringssatser" till spridarna - eller är det bara skroten som gäller?
(I USA verkar det finnas en del - men passar dessa till en 850? - eller är dessa bara diesel?)
Du blir av med nästan 600 kr på Volvo, det är två Oringar per injector samt en blå packning för ett set på 5 stycken.
Jag har precis byt på min 855 med bättre beg. och köpte nya packningar. Jag hade ej tid att testa mina egna...
Har du tid kan du söka på youtube och se hur du kan testa respektive injektor med ett 9 volts batteri samt förgasarrengörings spray.
Då kan du se hur injektorn spraya bild ser ut.
Bifogad bild du behöver INTE packningen i mitten...kostar 43kr styck på Volvo. Men du ser Volvo nr på delarna
Detta är Skandix bild.
Volvo O ring är 30731083 single
O ring i 2 pack heter 30731375
Bilagor
FCFE7C3F-057F-4208-AF69-7CE16CFCC5AA.jpeg
FCFE7C3F-057F-4208-AF69-7CE16CFCC5AA.jpeg (93.31 KiB) Visad 1262 gånger
Senast redigerad av 1 Righthanddrive, redigerad totalt 0 gånger.
Tack för alla svar!
jeg46 skrev: sön 26 jul 2020, 12:54Kolla på Trodo helt andra priser ...
Jag försökte, men länken fungerade inte och kunde inte hitta ett alternativ...

GLIZ skrev:Sök på O-ring om du bara behöver några o-ringar.
Absolut! Men dels är det svårt att hitta rätt kvalité, sedan - vad händer ifall den går sönder när det -30grader ute... (Jag vågar inte chansa...)

Vad jag förstår behövs följande för att "renovera" gummit till spridarna .:
  • 5st - 30731083 (1000202) - gäller nog två packningar.
  • 5st - 3528217 (1017337) - en packning för varje spridare.
Men varför behöver jag inte 3528216 - den mittersta packningen? (var sitter den?)

De vekar inte ha en bränsletryckregulator till samma bil hos Scandix.
Vet du om packningen som sitter på bränsletryckregulatorn är samma som 3528217 (den verkar likna den)

SubMarine skrev:Ett tips också att spraya lite silikonspray på spridar-oringarna som ska ner i insuget så blir det enklare att få spridarbryggan att sätta sig rätt.
Kändes också som ett bra tips. (Ska testa...)
Packningen i mitten 3528216 sitter högst upp på spridaren som mellan packningen mot spridarbryggaren. Jag använde mina gamla men vände på packningen så att sidan som låg an mot spridaren kommer uppåt dvs mot bryggan. Man ser tydligt en ring efter spridaren som tryckt mot sidan innan.
Du behöver 10 x av O ring 30731083 eller 5 av 30731375 ( 2 pack )
Dessa 15 packningar/ Oring kostade 594 kr på Volvo i förra veckan så kan du vänta så spar du lite genom köp hos tex Skandix!
Jag får kolla efter om packningen på regulatorn är samma.
Använde lite olja på mina Oringar när jag satte ihop det hela....
Har du kollat att dina vaccum slangar är OK! Jag hade nån av dessa vinkel gummi slang bitarna som get upp efter 27 år, de smular sig/ spricker.
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]