Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Min 745-a är 32 år, det är bytt kompressor och det grova röret (begagnade delar) för c:a 15 år sedan (c:a 5000 kr ink fyllning) av förre ägaren. Beg. kondensor och 2 st kylfläktar (det satt 2 st i kåpan så jag har en i reserv) för 800 kr för c:a 6 - 7 år sedan av mig. Fyller på gas själv (c:a 3 år sedan nu) så det är inte särskilt många pengar utslaget på 48000 mil
Fläktarna är från en skrotad Ford Sierra V6 från mitten på - 90-talet. Fick tillverka en fästplåt för fläkten att skruva fast i original fäst järn. Funkar kanon... :-D
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag har heller aldrig fyllt på min 27 år gamla 940 under de 5 år jag ägt den. De senaste 3 åren har den dessutom stått 11 månader och sedan körts 1 månad. Min Alfa fick jag istället byta kondensorn efter 5 år (GM-del).
av xxargs
I din sits skulle jag köpa ett par flaskor envirosafe/duracool/dinAC - fylladapter och börja med en flaska - väg flaskan före och efter så du vet hur mycket som hinkades i. fyll till du får anständig kyla med 1500-2000 RPM motorvarv och ganska högt fläktpådrag och stanna sedan där - spar resten till senare när kyla börja tackla av igen. är det system med ocrificer och receiver (stor burk på den grova röret kort efter utloppet från evaporatorn och sedan går vidare ned till kompressorn) så skall botten av receivern vara kall när du har lägre fart på ventilationsfläkten.

Envirosafe/duracool/dinAC är HC-baserade (dvs propan/isobutan-blandning - 50/50% baserat på vikt borde det vara enligt mig (baserat på simulering med refprop) men vet inte deras faktiska bladningar) och skall vägas in med 0.42 gånger angivna vikten - anges vikten till 500 gram R134a så skall du inte peta i mer än 200 gram av dessa gaser, troligen har du bra kyla redan efter lite över 100 gram i det fallet då du säkert har lite kvar av den gamla laddningen. - överfyll inte. Börja eventuell högfartsläge på kondensorfläkten att starta - fyll inte mer!

---

R134a har blivit dyrt - ser ut att ligga lite över 500:- kg + moms om man köper i 14kg flaska - dock går det inte att köpa som privatperson.

R134a börja bli besvärligt att få tag på från andra källor - förr kunde man luta tillbaka till tryckluft på burk och frysspray med HCF134a (R134a) men nu är det utbytt till odugligt skit med högre kokpunkt (HFO1234ze) - mycket beror på att tillverkningen har minskat mycket i och med EU f-gasregler och att det inte längre används som drivgas i sprayflaskor då de som tillverkar produkter för sprayflaskor idag undviker HCF-baserade drivmedel och istället använder butan/propanblandning, kolsyra eller lustgas beroende på produkt/innehåll och dess kompatibilitet med drivgasen ifråga - ingen vill hamna i samma situation som det skedde med R12 och när det förbjöds och det tom. blivit en viss bristsituation på R134a och priset sticker upp - R134a är delkomponenter för många gaser i R4xx-serien som fortfarande används mycket utanför EU.
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]