Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av c7098
Intercooler inlopp och utlopp, ska det finnas någon metallring innanför plaströret som tryckslangen ska fästas på? Speciellt inloppet är helt omöjligt att få att sitta tätt verkar det som.
Har provat med diverse slangklämmor av varierande sort men det tycks aldrig hålla tätt över tid.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nope, slangarna sitter rakt över plastanslutningarna.
Har du kontrollerat så du inte fått en spricka någonstans på plastanslutningen? Det är ju plast ändå... Räcker typ att man skruvar åt lite för hårt så spricker det, speciellt om IC'n har några år på nacken. Det är inte heller ovanligt att själva gummislangen får sprickor runt eller under slangklämman.

Sen beror det givetvis även på hur mycket laddtryck du har... Det är plastanslutningar med lagom mjuka gummislangar, dom tål inte så mycket... Det BRUKAR gå bra upp till runt 1 bar, men långt ifrån garanterat.

Jag har orginal IC och slangar i min -97a, orginal laddtryck på 0.8bar, och den är tät iaf. Men jag räknar inte med att den ska hålla för speciellt många nedmonteringar och återspänningar till.
av c7098
Tackar, kör en helt original T5a, det blir till att undersöka sprickor i plasten och sen tänkte jag stoppa i en silikonslang och se om det hjälper.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!