Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sjuglasvagnen
Min 850 2,0 startar till, stannar direkt vid kallstart, men håller man varvet uppe med gasen klarar den sig. Sedan efter en halv minut eller så överlever den på tomgång, även om den bara går på 500 rpm till en början.
Vad handlar detta om, någon kallstartventil?
av Sjuglasvagnen
Ingen som har någon idé? Det verkar som om systemet tror att motorn är varmare än den är och ger den för mager blandning. Det låter också som om kylfläkten går igång alldeles efter kallstart, vilket den inte borde göra. Samband kan misstänkas.
av Albireo
Är det "kallt ute" Har du haft motorvärmare?
eller gäller detta alltid vid "kall" motor?
Du upplever inget vid körning?
Nyligen bytt bränslefilter?
av Sjuglasvagnen
Ingen motorvärmare. Ja, den beter sig alltid så vid start av kall motor, oavsett yttertemperatur. Annars inga störningar, så jag undrar om det kan handla om att den inte får ett tillskott av soppa just vid kall motor som den borde få?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Det finns en grej som heter tomgångs ventil eller motor. Borde finnas en sån på din 2.0. Den kan ibland kärva då kan det bli som du beskriver.
Det är kanske orsaken. Om du har AC eller ECC startar kylfläkten ganska snart efter kallstart.

Just my 2 cents.
av Sjuglasvagnen
Tack för tipset, då borde jag kolla tomgångsmotorn. Frågan är var jag hittar den och hur jag går till väga för att eventuellt smörja upp den? Jag har AC, då kan jag förstå varför fläkten börja flåsa rätt tidigt.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Den brukar sitta framtill på motorn under plastkåpan som täcker både spjällhuset o själva tomgångsmotorn. På förar sidan.
Jag bytte min för det var nått elfel i min. Jag tetade att smörja med wd40 i hålen först och gjorde även rent kontakterna.
Det är som en rund metall hylsa i den som ska gå lätt tillbaka och täcka det mesta av hålet? är osäker på om det sa vara en liten springa kvar när den är stängd. Den är fjäderbelastad så den ska gå tillbaka bra. Svårt att beskriva hur det ser ut. bryt inte med tex en mejsel i hålet där hylsan är. Hylsan vrider sig lite i tomgångsmotorn. Den åker inte fram o tebax axiellt. Det är hur mycket hylsan vrider sig som bestämmer hur mycket luft som ska passera vad jag fattat.
Borde gå o hitta nått om du gogglar samt söker på you tube. Naturligtvis kan de här grejorna du nämner bero på nått annat fel med.
Kanske tempgivaren tror den sitter framtill på motorn under termostaten på passagerar sidan.
Det lär finnas info om den med på nätet.
Om din AC eller ECC inte funkar (ingen kyla) så går fläkten i motorrummet ej igång pga av det. Då går den bara igång vid en viss motortemperatur.
Stänger man av AC / ECC eller den inte funkar brukar det ta ett bra tag innan fläkten går igång då verkar det vara något annat som bestämmer vid vilken motortemp den ska snurra. Vilken komponent som bestämmer tillslag frånslag av fläkten kan inte jag svara på. Om din Ac funkar vet jag inte men gör den det går fläkten igång eft en liten stunds stadskörning eller stillastående när den är på och det är skapligt
varmt ute.
2.0 motorn är troligen en 10v motor med Fenix 5.2 motor styrning. Tomgångs motorn/ ventilen kan heta
Bosch 0280 140 516.
Just my 2 cents.
av Sjuglasvagnen
Tack gubbstrutt!
Nu har jag äntligen hittat en tomgångsventil på en skrot. Den verkar fungera, så tack för kunnigheten! Dock var det några siffror i artikelnumret på denna som var andra.
Min fläkt agerar så som du beskriver att den ska göra när AC:n fungerar. Däremot kyler den väldigt svagt, kanske inte alls. Lite svalka kanske det blir, men ingen riktig kyla.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!