Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo_850.se
hej jag har en s70 2,5 tdi som har gått 27000 mil, de är ny besiktigad ny bytt olja i motor samt jag sköljde automat låda med 20l oljan. bilen går fint , växlar mjukt både när den är kall eller varm men nu till fråga
HUR LÄNGE KAN HÅLLA EN AUTOMAT VÄXELLÅDA ???????
av *pettson*
volvo_850.se skrev:hej jag har en s70 2,5 tdi som har gått 27000 mil, de är ny besiktigad ny bytt olja i motor samt jag sköljde automat låda med 20l oljan. bilen går fint , växlar mjukt både när den är kall eller varm men nu till fråga
HUR LÄNGE KAN HÅLLA EN AUTOMAT VÄXELLÅDA ???????
tja sköljs lådan och filtret inte sätter igen sej så bör den inte slitas nåt speciellt. Det att man höjer ett varningens tecken runt 17-20000 är för att ingen byter oljan.. Eftersom det inte ingår i service.
Nu blev jag iallafall nyfiken på hur du fick igenom 20 liter?
av magnuss
Min v70 tdi fick lådan genomgådd vid 36kmil, lådan fungerade då problemfritt men pga en verkstads miss så fick motorn bytas

(Spännrullen blev felmonterad!? så att remmen hoppade 3 kugg på väg från verkstan :???: )

tyckte att det va lika bra att kolla upp lådan samtidigt,
inga större slitage på band eller lamellpaket, det enda som byttes var oljepumpen och filtret, bilen har nu gått 49k och lådan fungerar fortfarande utmärkt
att byta oljan med 7500mils intervaller är nog ingen dum ide :D
Användarvisningsbild
av volvo_850.se
hej
ja de var 20l dunk vill man skölja låda riktigt bra så är de 20l de geller annars går de också bra med 12l . men jag tyckte aftersom man gör inte de så ofta. Ska man skölja lådan då ska man göra ordentligt , eftersom de kostar inte många hundra lappar mer , fråg apå forum andra som har gjort de om de bra att skölja lådan med 10l eller med 20l
igentljigen ska man skölja tills de kommer riktigt ren olja ut (riktigt röd färg)
Användarvisningsbild
av volvo_850.se
magnuss skrev:Min v70 tdi fick lådan genomgådd vid 36kmil, lådan fungerade då problemfritt men pga en verkstads miss så fick motorn bytas

(Spännrullen blev felmonterad!? så att remmen hoppade 3 kugg på väg från verkstan :???: )

tyckte att det va lika bra att kolla upp lådan samtidigt,
inga större slitage på band eller lamellpaket, det enda som byttes var oljepumpen och filtret, bilen har nu gått 49k och lådan fungerar fortfarande utmärkt
att byta oljan med 7500mils intervaller är nog ingen dum ide :D
tack så mycket för svar nu känns riktigt bra faktist när du skrev detta om din växellåda . men har du gamla v70 eller nya

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]