Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joho001
Någon som vet om antispinfunktion även sitter på bakhjulen. Är inte duktig på detta . Antispinlampan börjar lysa efter 25km hastighet. Någon son vet ??
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag är rätt övertygad om att den bara tittar på hastighetsskillnaden mellan vänster och höger framhjul men jag är inte 100%. För det är väl en framhjulsdriven bil vi pratar om?
Kolla att inte någon ABS-kuggkrans har spruckit och lossnat, det är jättevanligt fel. Om man lägger på fullt rattutslag och tittar in bakom bromsoket så kan man se en skymt av kuggkransen och peta på den... Den ska inte röra sig :P Bild: viewtopic.php?f=16&t=152589&start=10#p1346297
Användarvisningsbild
av lennarte
Det sitter kuggkransar och givare på samtliga hjul. Och dom registrerar hjulets hastighet och resultatet jämförs sedan i datorn. Du kan kolla vilka felkoder du har, eftersom lampan tänds när du kört ett tag tyder det på kuggkrans fel. Eller att du har olika storlek på däcken
av MickeM
Lyser inte ABS också?
Det känns som den borde det.

Även STC/TRAX noterar skillnaden mellan fram och bak.
Annars skulle STC inte ha en aning om BÅDA framhjulen spann lika fort. Den drar ju av gasen då....
TRAX bromsar bara andra hjulet, och drar aldrig av gasen, men har ABS inte full koll, så uteblir nog den funktionen också.

En 1999 borde ha STC, och inte TRAX.
Men är i brytgränsen.
av Joho001
Tack för alla tips,helt rätt STC heter det ju. Antispinlampan börjar lysa först , sen efter ett tag man kört kommer även ABS-lampan och den röda "utropstecknet att lysa . jag får ta och felsöka kransar och givare. fortsättning följer....

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!