Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LillErik
#1379431
Tjenare mitt första inlägg i detta forumet. Köpte nyss min första Volvo och de blev en mörkblå Volvo 855 som rullat 27k mil för 1500kr och körde den genom besiktningen dagen efter med blanka papper. Bilen är välutrustad med skinnstolar, farthållare och annat smått och gott. Den har varit gubbägd och stått i 2 år av någon anledning men är i topp skick annars.

Jag har nu haft bilen i drygt 1 månad och känner att jag skulle vilja ha lite mer tryck i ljudsystemet. Bilen har Volvos stora original system (premium sound system) med diskanter i instrumentbräda, högtalare i fram och bakdörrarna samt 2 diskanter till i bagaget . Jag vill inte hålla på och bygga baslåda osv utan bara ha mer tryck och kunna spela högre utan att de börjar låta illa.

Då är min fråga, kommer de bli bättre ljud med bara en ny huvudenhet i bilen då den som sitter i nu är original med kasset spelare? Sitter de ett original slutsteg i bilen? Rekommenderar ni själva några högtalare och eller är högtalarna som sitter i bilen bra?

Har aldrig byggt ljud i en bil innan bara bytt ut någon enstaka huvudenhet så är helt nybörjare till detta men vill gärna lära mig mer. (Bifogar en bild på bilen).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1379549
Jag har aldrig hört det stora ljudsystemet i 850 vad jag vet, men orginalljudet är ju inget att hurra för direkt.

En ny huvudenhet kan få det att låta bättre, utvecklingen har ju gått "lite" frammåt sedan kassetbands-tiderna. Det kan ju bli riktigt stor skillnad bara genom att byta från en ~10-15år gammal CD-stereo till en ny modell av CD-stereo.

Slutsteg kan sitta i bilen, men är inte säker på exakt vilket paket det ingick i. Det sitter iaf isf antingen under passagerarstolen eller halvt-bakom huvudenheten, syns lättast genom att vika undan mattan från passagerar-sidan.
Att få slutsteget, om det finns, att lira tillsammans med en ny huvudenhet är dock knappast värt det. Det är ju inget monster-steg direkt.

Diskanterna i D-stolparna tycker inte jag tillför mycket, tycker mest dom sabbar ljudbilden.

Jag har dock faktiskt orginal-högtalarna kvar i min V70(fram+bak+IB, inget i D-stolparna), som är förvånandsvärt bra faktiskt(drivna direkt från huvudenheten). Kräver en hel del småpillande på inställningarna på huvudenheten för att det ska låta bra, efter det blev det att låta bättre än (vad jag misstänker) det någonsin gjort i den V70in :P
Men dessvärre kan dom inte jämnföras direkt med 850'ins då V70 har större element(6.5" mot 850'ins 5.25"*).
I förra 945an hade jag dock "lite" värre grejjor. dubbla framsystem model feta, 12" bas, allt drivet från kraftiga(och dyra) slutsteg, duktigt dämpad, osv. DEN, kunde man spela högt och djupt med :D Men det har jag vuxit ifrån nu...
Det är dock riktigt svårt att få ut någon vettig bas ur 5.25"are, dom saknar helt enkelt konarean för att flytta tillräckligt med luft. Kan till viss del kompenseras med flera 5.25"are(som jag hade i 945an), men ändå inget att skryta med direkt...

Det jag skulle göra, och gjorde, i din sits är att köpa en modern huvudenhet, montera den och pilla på inställningarna. Tycker du då fortfarande att det inte låter bra nog så kan du börja fundera över nya högtalare, är det fortfarande inte bra nog med nya högtalare är det dags att skaffa slutsteg. Kort sagt: ta det stegvis tills du blir nöjd.
(tips: köp en huvudenhet med flera lågnivåutgångar så du har möjligheten att bygga ut ordentligt om du skulle vilja det i framtiden)
Tänk även på att du behöver adapter-kablage från bilens härva till ISO-standard för att montera annan huvudenhet. Eller ja, du kan väl klippa kablaget och skarva det om du hellre vill det men...

Om du ska spela högt och vill att det fortfarande ska låta bra så får du vara beredd på att lägga ett par tusen på att dämpa bilen, , främst dörrarna, och göra ordentliga bafflar till högtalarna. Annars kommer det bara skramla och låta skit hur du än gör.

Märken... Ptja, jag gillar Pioneer som huvudenhet. DLS är erkännt bra märke även i deras billigare prisklass på högtalare. I högre prisklasser finns det många fler bra märken, såsom focal, kicker osv
Undvik koaxial-högtalare, det är ofta väldigt svårt att använda orginal högtalargallren med sånna samt (min åsikt) dom låter inte lika bra som ett kit-system
Men allt beror på hur mycket du är villig att betala. När det gäller bilstereo får man verkligen vad man betalar för.

Slutligen så beror det ju helt på hur mycket du är villig att bygga själv. Vill du ha saker som är "bolt on", eller är du villig att bygga om dörrsidorna t ex.
Bygger man om kan man ju få plats med det mesta :P På gamla 945an ersatte jag kartfacken på framdörrsidorna med en MDF-skiva, och vips så hade man plats för 4st 5.25"are :P Jag bultade även fast dörrsidan i dörren för att få det ordentligt tätt och stabilt.

Vägen till bra ljud i en bil är en hel vetenskap, och ingen billig hobby heller...

* 850 har 5.25" i framdörrarna. I bakdörrarna har dom samma storlek som 940 fram, dvs lite större än 5.25"(typ, 5.5") så där behövs adapter. Det GÅR att klämma in 6.5" i bakdörrarna, men det blir inte snyggt och högtalargallret kan du kasta i soporna isf(eller kapa i metalramen på 6.5"arna, rekommenderas dock verkligen inte!).
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1379573
Om du inte vill ha kvar original huvudenhet så är den ju ett bra val att börja med å byta ut 4X50 Watt spelar på rätt bra i originalhögtalarna. Ska dock nämna att jag tyckte det iaf från min S70 å naturligtvis skiljer det mellan högtalare på dom. :-)

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!