Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uffe75a
Hej!

Jag har en 850 med väldigt fula/missfärgade/flammiga grå kofångarlister. Mitt antagande är att det beror på en kombination av tidigare ägares oförsiktighet med polermedlet och ett dåligt materialval av Volvo. Det verkar nästan som det är ett typfel hos den första kofångardesignen på 800-serien. Jag har redan provat Turtles svarta Bumpershine. Resultatet ser snyggt ut, men varar inte alltför länge. Medlet flagnar av relativt omgående, även om med noggrann avfettning av listerna före behandling. Jag har även provat Biltemas Svart Vinyl... Tja, den är inte mycket bättre än Turtles produkt. Tyvärr färgar Biltemas produkt av sig kraftigt vid berörning. Inte alls kul att stöta i med benen när man lastar bilen...

Är det någon här som har en bra lösning för att få snygga kofångarlister på en 850? Hur har ni andra löst problemet? Hoppas på någon bra huskur... :)
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Hej...! Läste för nån vecka sen om att olivolja skulle vara det bästa "medlet" och putsa upp kofångarna med, sök här på forumet så ska du nog hitta det..!
av *pettson*
Uffe75a skrev:Hej!

Jag har en 850 med väldigt fula/missfärgade/flammiga grå kofångarlister. Mitt antagande är att det beror på en kombination av tidigare ägares oförsiktighet med polermedlet och ett dåligt materialval av Volvo. Det verkar nästan som det är ett typfel hos den första kofångardesignen på 800-serien. Jag har redan provat Turtles svarta Bumpershine. Resultatet ser snyggt ut, men varar inte alltför länge. Medlet flagnar av relativt omgående, även om med noggrann avfettning av listerna före behandling. Jag har även provat Biltemas Svart Vinyl... Tja, den är inte mycket bättre än Turtles produkt. Tyvärr färgar Biltemas produkt av sig kraftigt vid berörning. Inte alls kul att stöta i med benen när man lastar bilen...

Är det någon här som har en bra lösning för att få snygga kofångarlister på en 850? Hur har ni andra löst problemet? Hoppas på någon bra huskur... :)
Enklast brukar vara att rengöra dom ordentligt och sen värma dom med värmepistolen för att dom ska bli svarta igen.
Sen får man skydda det svarta med ett bra ofärgat vax t.ex.
Användarvisningsbild
av camaro69
Bästa tipset är att byta bil.

92:ans stötfångare är extremt fula även om dom är nya. Byt upp dig några årsmodeller. :wink:

Detta var naturligtvis inte svaret du ville ha, men ibland är sanningen brutal. :wink: :lol:
Användarvisningsbild
av Henke850
Går det inte att maskera och måla över? Jag gjorde så på min merca och det har hållit bra i flera år. Men det kanske inte är samma typ av material alls. :roll:
Användarvisningsbild
av Loner
Du svarar dig själv där oxå, avfettning... det gör listerna gråa...

Den mest permanenta lösningen är att lacka listerna.

/L

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]