Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1379236
Som titeln säger så har flera fel uppstått efter att jag idag bytte hjullager på min V70 -99. Hade problem med att få ut ABS-givaren men varför jag tog ut den vet jag inte, det tyckte Robert DIY på YouTube att man skulle men aja. Grejen är inte den att ABS inte funkar för det kan jag åtgärda, utan varför detta hände. Ös på med smarta idéer eller tankar, tack. Hjälp... Här han ni en megabild. Bild
#1379283
Vaddå fler fel?
Vilka fel då?

Att motorlampan lyser, är troligen för att hastighestinformationen från ABS uteblir.
Logiskt.

Antispinn/TRAX lampan hör ju direkt ihop med ABS. Jättelogiskt.

Detta eftersom en ABS sensor är paj/dålig kontakt. Sitter sensorn inte ens monterad är allt självklart.

Eller så fick du dit den fel så den är för långt ifrån tandringen, eller så är tandringen på drivknuten skadad.
Detta är troligast, eftersom det uppstod efter hjullagerbyte.
#1379289
MickeM skrev:Vaddå fler fel?
Vilka fel då?

Att motorlampan lyser, är troligen för att hastighestinformationen från ABS uteblir.
Logiskt.

Antispinn/TRAX lampan hör ju direkt ihop med ABS. Jättelogiskt.

Detta eftersom en ABS sensor är paj/dålig kontakt. Sitter sensorn inte ens monterad är allt självklart.

Eller så fick du dit den fel så den är för långt ifrån tandringen, eller så är tandringen på drivknuten skadad.
Detta är troligast, eftersom det uppstod efter hjullagerbyte.
Jo men det var det jag ville ha klarifikation på. Jag förstod bara varför en lampa lyste. Har dock en ledfråga, hur ömtåliga är ABS-ringen och sensorn? EDIT: Går det se om ABS-sensorn är hel så slipper jag byta båda?
#1379331
Du kan inte se om sensorn är hel.
Om den inte är uppenbart sönder. Som avbruten.
En sensor är inte så känslig, men visst kan kopparlindningen i den gå sönder. Kanske var ärgad innan. Den måste också hamna exakt rätt.
Inte sitta snett eller för långt ifrån.

Ringen kan du se bra genom att vrida hjulen med ratten och sedan titta in mot hjulnavet medan du knuffar bilen bakåt ett helt hjulvarv. Kolla båda sidorna.
När dom blir rostiga ramlar dom jättelätt sönder.

Hjullagerbyte innebär ofrånkomligen hantering av yttre knut, ofta relativt hårdhänt.
#1379383
Ja precis, jag använde inte silverhandskar direkt. Men då tror jag på ringen då jag bände och höll på med knuten för att få in det, säkert sönderskrapad/sprucken. Och så ska jag kolla så sensorn sitter rätt, den var jag ganska snabb med. Tack
Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]