Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan

Jag har en 850 Glt aut. som gått ca 17500 mil.

Den går rätt hyffsat och så. Men för ett tag sedan när jag körde en del inne i stan (gbg) å det var massa start stopp å rödljus, så börjde det lukta rätt mycket bensinångor i cupén, dock inte som ren bensin, men kanske som jag kan tänka mig att det luktar i vevhuset. Jag kollade alla slangarna upp till motorn/insprutningen, och det verkade rent å inga läckage vad jag kunde se. Men däremot så när jag luktar på motorn ungefär där kamremmen sitter, vänstra sidan på motorn frammifrån sett så känner jag lukten när motorn är igång.

Men så körde jag till malmö en helg å när jag kom till dom första rödljusen så luktade det nästan som det gör när man öppnar en ny oljeflaska i cupen. Stannade och kollade under och i motorn, men kunde ej se några läckage. Och denna lukt verkade komma ifrån samma ställe där bensinlukten engång kom ifrån.

Och jag började fundera över om det är nån vevhus vent. som har täpts igen. Noterade även att den knackar/tickar rätt högt under huven nu mot vad den gjort innan.

Det har gått ca 5 mån över tiden för det oljebytet som skulle gjorts. Men har inte kört på dessa månader(vet att olja blir gammal ändå).

Men är det nån som kanske vet vad detta kan vara för fel?

Jag ska beställa tid på en verkstad, men hade kanske varit bra att veta ungefär vad det kan vara så kostnaderna inte drar iväg så att säga.

Mvh
Magnus

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]