Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå gurus:)
Har ofta återkommande felkod kamaxel osäkert läge.
Nu till frågan
Är "styrning", ventilgrunka på toppens högra sida, även givare eller sitter ngn givare på vänstra sidan toppen? Eller är det kanske så att styrning å givare eg är samma sak å problemet bums försvinner genom byte/fix av den?

o s a

mvh /thomas
Oeps
V70XC 2.5T -99
Användarvisningsbild
av vbc
Pff
Jag tycks iaf inte vara ensam om att ha nollkoll på hur givare/styrning fungera eller var de sitter och funktionen....:(

Chansar med byte av grunkan som ser allt för avancerad ut för att bara vara en givare
Användarvisningsbild
av Sparkz
vbc skrev:Chansar med byte av...
:-O) Det där ser man alldeles för ofta. Tänk om jag hade fått sälja allt som byts i onödan, vad rik jag hade varit...

Det är en magnetventil. Ta loss den och titta på undersidan, tre hål. Blåser du i hålet i mitten ska luften komma ut i ett hål vid sidan. Sätter du ström på spolen ska luften komma på motsatt sida.

Ventilen styr VVT-enheten i kamdrevet med oljetryck. Den flyttar kamdrevet i förhållande tilll kamaxeln och ändrar på så vis ventiltiderna. Kolla så kamdemmen inte har hoppat en kugg eller är dåligt spänd.
Användarvisningsbild
av vbc
Ahhh 1000:en tack.
Bekräftar mina misstankar avseende "grunkan" men då bilen går som en kula tvivlar jag själv på att det är själva styrningen som felar. Jag tror mer på en givare/kablage etc men var i all värden sitter den? Om man väl hittar den hur felsöka den? Givaren torde ju vara "digital" kamaxeln har väl bara 2 fasta lägen? (slutsats från infon om magnetventil ON/OFF)

PS
Nya packningar till själva styrningen tycks vara försedda med ett filter, tyder ev på att ventilerna kan gegga ihop. Tack igen för din info då blir det enkelt att checka funktion på den befintliga

Mvh /thomas
Användarvisningsbild
av Sparkz
Styrenheten styr ventilen, ingen givare. Och det sker med snabba pulser, så resultatet blir steglöst. Se ventilen som en mekanisk DA-omvandlare...
Användarvisningsbild
av vbc
Tack igen!
D/A omvandlare begriper jag:) hur sedan övervakningen(?) av "bara" styrsignaler kan leda till felkod osäkerläge utan att signaler från givare jämförs med styrning fattar jag däremot inte.
Nåväl, kvinnor förstår jag mig heller inte alltid på men ändå så funkar de;)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jo.. du har ju kamaxelgivaren bak på kammen. Men du har inga felkoder på signalen från den?
Användarvisningsbild
av vbc
Well, inte på att givaren i sig är kass utan just den "vaga" koden osäkertläge...

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]