Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Driftarn
Hej

Vi är 5 killar som håller på med ett projektarbete på gymnasiet.
Vi ska gör grunderna för att starta ett företag. Vi har valt att starta en hjulinställnings verkstad "drop in".
Vår fråga till läsarna!

Är 400kr för en hjulinställning lagom?

Tacksam för svar.
av *pettson*
Driftarn skrev:Hej

Vi är 5 killar som håller på med ett projektarbete på gymnasiet.
Vi ska gör grunderna för att starta ett företag. Vi har valt att starta en hjulinställnings verkstad "drop in".
Vår fråga till läsarna!

Är 400kr för en hjulinställning lagom?

Tacksam för svar.
klart att som kundpris är det ju underbart. Men på *riktigt* frågar jag mej såhär? Hur lång tid beräknas er hjulinställning ta och hur mycket kostar utrustningen och platsen i timman? Lägger ni sen på er potentiella lön med avgifter i timman ovanpå inventariekostnaderna och hyreskostnaden för platsen så får ni fram MINSTA timpenning för att inte gå back. Och jag är ganska säker på att 400kronor räcker nog inte nåt vidare till en timma t.ex tyvärr..
av Fisketorp
Betalade 650kr på förra bilen.
en närliggande däckfirma skulle ha 1000kr
(gällde 4-hjulsinställning)

350kr kostar det hos en annan firma på 850 framhjulsinställning tror jag bara det var.
fick bra paketpris igår 1840kr betalade jag för kamremsbyte(1600kr) och resterande 240kr täckte hjulinställning + vevhusvent rengöring

så priset kan variera lite. beror väl på vilka utgifter verkstaden har i fråga om lokal osv.
av *pettson*
Fisketorp skrev:Betalade 650kr på förra bilen.
en närliggande däckfirma skulle ha 1000kr
(gällde 4-hjulsinställning)

350kr kostar det hos en annan firma på 850 framhjulsinställning tror jag bara det var.
fick bra paketpris igår 1840kr betalade jag för kamremsbyte(1600kr) och resterande 240kr täckte hjulinställning + vevhusvent rengöring

så priset kan variera lite. beror väl på vilka utgifter verkstaden har i fråga om lokal osv.
en vevhusventsrengöring (inkl nedtagning insug med ny packning) samt byte flamfälla och rengöring av rör.. för 240kr? ..eller tror du att du fick volvo varianten med en svetstråd och lite blås med blåsmunstycket?. :wink:
av Fisketorp
Totalrengöring tror jag knappast det var..

men han åtgärdade det som var tätt, la till någon "o-ring?" som fattades.
värt att nämna är ju att jag köpt något vevhusvent paket på volvo, innehöll 2-3st slangar, dem bytte han.

Men somsagt ingick en hjulinställning i de 240kr vilket normalt kostar 350kr på den verkstan.

så även om han nu bara kollade och pillade till venten var ok så var priset jäkla billigt?
av *pettson*
Fisketorp skrev:Totalrengöring tror jag knappast det var..

men han åtgärdade det som var tätt, la till någon "o-ring?" som fattades.
värt att nämna är ju att jag köpt något vevhusvent paket på volvo, innehöll 2-3st slangar, dem bytte han.

Men somsagt ingick en hjulinställning i de 240kr vilket normalt kostar 350kr på den verkstan.

så även om han nu bara kollade och pillade till venten var ok så var priset jäkla billigt?
Absolut billigt.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]