- lör 11 apr 2020, 16:17
#1374100
Det som händer är att oljefilmen i cylinderväggarna spolas bort av bränslet, och filmen hinner inte tillbaka när du stänger av bilen för fort efter en start. Dvs, du tappar all kompression.
Ibland kan man veva på starten tills den startar igen, men det är inte rekommenderat. Oddsen är att du bara fortsätter spola bort filmen för varje varv på starten. Plus att det är inte super-nyttigt att veva runt motorn utan olja i cylindrarna.
Då är det bättre att koppla ur spridarna och köra lite på starten tills man hör kompet komma tillbaka, koppla i spridarna, och i 99 av 100 fall startar då bilen direkt.
Det BÄSTA sättet är att skruva ur tändstiften, hälla i typ en matsked olja i varje tändstiftshål, koppla ur spridarna, och veva lite på starten tills kompet kommer tillbaka.
Nu hade du ju iofs inte problem med att bilen inte startade, men principen och orsaken är den samma... Man kan väl säga som så att du hade ren tur att bilen hostade igång :)
Och, för att motverka att samma fel händer i framtiden - låt bilen gå några minuter efter start.
Exakt varför detta händer är inte så glasklart... Det är troligen en kombination av felkonstruktion(tidigare årsmodeller, speciellt då 850, lider mer av detta problem än sena 850is och S/V70) och slitage. Kolvringarna tätar helt enkelt inte lika effektivt som dom gjorde när bilen rullade av bandet.