- sön 05 apr 2020, 10:38
Vilvo S70 1998 med 480 00 km på mätaren.
Plötsligt ger det larm om att spolarvätskan är slut.
Koll i HANYES servicehandbok visar på kopplinschémat att det är en strömbrytare, förmodligen en nivåvakt, av flottörtyp.
Men jag finner i verkligheten en liten givare som hänger i sladden, endast genom att koppla bort den försvinner larmet.
Går inte att mäta på så tydligen är det någon form av eleketronik i givaren, induktiv eller så.
Givaren är liten diameter 5 mm och en 35 mm lång, pågjuten på sladden.
Det finns mycket skrivet om detta men inga direkta fakta som är brukbara.
Tydligen finnsdet flera varianter av givare, dels flottörtypen dels den jag beskriver.
Vore kul om någon vet mer?
Annars kör vi med borttagen givare, sista tiden bilen får vara i livet, det lär märkas när soppan är slut ändå.
Och en dunk med vätska är ju enkelt att ha med.
Roy
Plötsligt ger det larm om att spolarvätskan är slut.
Koll i HANYES servicehandbok visar på kopplinschémat att det är en strömbrytare, förmodligen en nivåvakt, av flottörtyp.
Men jag finner i verkligheten en liten givare som hänger i sladden, endast genom att koppla bort den försvinner larmet.
Går inte att mäta på så tydligen är det någon form av eleketronik i givaren, induktiv eller så.
Givaren är liten diameter 5 mm och en 35 mm lång, pågjuten på sladden.
Det finns mycket skrivet om detta men inga direkta fakta som är brukbara.
Tydligen finnsdet flera varianter av givare, dels flottörtypen dels den jag beskriver.
Vore kul om någon vet mer?
Annars kör vi med borttagen givare, sista tiden bilen får vara i livet, det lär märkas när soppan är slut ändå.
Och en dunk med vätska är ju enkelt att ha med.
Roy