Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag köpte en V70 modell 00 tidigare i år, och direkt efter köpet började ETS-lampan lysa ganska omgående varje gång bilen kördes någonstans. Mycket efterforskningar (ny volvoägare som jag är) kom jag fram till att det mycket väl kunde vara gasspjället det handlade om.

Spjället rengjordes och det blev något bättre, det tog nu kanske 20 minuter innan lampan tändes mot tidigare 1-5 minuter. Men jag vill ju inte att den ska lysa alls.

Jag upplever egentligen inte några av de andra symtomen ett krånglande spjäll ska uppvisa. Jag får heller ingen felkod i datorn (enligt säljarens verkstad) som talar om att spjället strular och kan pga det inte heller få igenom det på volvos förlängda garanti. Samtidigt har jag läst att ett krånglande spjäll i början kan ge de symptom jag upplever, dvs att ETS-lampan tänds men ingen felkod sätts. På grund av att en svag signal från spjället tänder ETS och sätter en "pending error"-flagg, som nollställs när tändningen bryts och slås på igen. Dvs "det kanske är något fel men jag vet inte - starta om och testa".

Nu kommer jag till min egentliga fråga. Förra veckan vägrade bilen helt plötsligt starta. Det visade sig vara ett kasst batteri. Hade inte upplevt minsta problem tidigare utan över en natt beslutade sig bilen för att inte starta något mer utan ett nytt batteri (eller starthjälp). Efter att jag satt i ett nytt batteri har ETS-lampan ännu inte tänts en enda gång. Visserligen har vi inte tagit den på några längre turer ännu, men "statistiskt" sett borde den ha tänts iaf någon gång.

Kan det vara så att ett dåligt batteri har orsakat att lampan tänts från första början? Jag menar, rengöring av spjället gjorde ju skillnad. Och är bilen väl igång finns väl tillräckligt med spänning och ström från generatorn?

Jag har fått en 50/50-deal med säljaren på byte till en ny ETM, men om det nu inte är den som börjat visa felsymtom är det ju ändå onödiga tusenlappar. Jag kanske inte ens har bilen kvar när/om den börjar krångla på riktigt. Samtidigt känns det lite tokigt att hoppa av dealen då jag drivit detta ganska hårt om än ödmjukt mot säljaren för att få igenom det.

Tacksam för tips.

/Egge
av Tusse
Hej!

Hur kom du fram till att batteriet var helt slut? (har du testat batteriet)? det kanske räcker med att ladda upp det med en extern laddare. Typ Ctek)

Nästa steg är att mäta generatorns arbetsspänning, den bör vara ca 14,2 volt. (på tomgång) Kan ev, vara kolen som är dåliga i generatorn. Det går utmärkt att byta den inbyggda spänningsregulatorn som även innehåller kolen. Delarna kostar några hundra kronor. Kan även vara ide' att byta jordkablaget från batteri till chassie.

Det finns två möjligheter till att lampan slocknade efter batteribytet.
1. Bilen får nu rätt spänning tills det att även detta batteriet är tömt. brukar tömmas på ca 2-3 dgr (Under förutsättning att generatorn är dålig)
2. När du bytte batteriet fick du en tillfällig "NOLLNING" av elektroniken.
av egge
Hejsan,

Bilen sprang igång finfint med hjälp av starthjälp från annan bil. En gissning från min sida var att batteriet var ett Volvo-original (såg så ut) från -00 och således behövde bytas ut. Jag brydde mig inte om att testa eller ladda eftersom jag inte hade någon laddare hemma och bilen behövdes morgonen efter. Det nya batteriet verkar inte ladda ur.

Nollning (mha bortkoppling av batteri) av elektroniken har inte hjälpt tidigare (då ett förslag från säljaren var att testa just det), lampan har ändå tänts efter en stunds körning igen, innan batteribytet.

Ska ta och mäta generatorns spänning vid tillfälle. Men ursprungsfrågan kvarstår:

Kan min teori vara rätt? Kan ett taskigt batteri ha orsakat att lampan tändes utan att det är något fel på spjället? Jag tycker själv att det låter ologiskt, men även om jag kan el och elektronik så är just bil-el knappast min expertis.

Ska köra ner till landet ikväll, så vi får se om lampan tänds under den längre turen. Vi har aldrig klarat den resan utan att den tänts förut ;)

/Egge
av Addekarlsson
Kasst batteri kan absolut ställa till med en massa konstiga fel, så det finns chans att lampan inte tänds med nytt batteri.
Men, räkna inte med att det kommer lösa ditt problem, så slipper du bli besviken. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Mats A
Hade precis lika fel på min och efter batteribyte så blev det bra
av egge
Adde, hade inte räknat med att det skulle lösa problemet, och mycket rätt, det gjorde det inte heller. Lampan tändes halvägs till landet, och samma sak på vägen hem igen.

Nåväl, funderar på att skippa dealen med handlaren och köra så länge det går. Jag märker ju inga andra symptom än att lampan tänds. Bilen går hur bra som helst. Blir det värre får man väl ta en diskussion med volvo om bilen inte gått för långt (någon som kommer ihåg vilka mil de förlängde garantin till gällande spjället?) alternativt ta det på nästa års budget, eller året efter. Är så mycket andra utgifter nu ändå, som nya vinterhjul runtom till exempel. *suck*.

/Egge

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]