- tor 13 sep 2007, 22:53
#132301
Hej, jag köpte en V70 modell 00 tidigare i år, och direkt efter köpet började ETS-lampan lysa ganska omgående varje gång bilen kördes någonstans. Mycket efterforskningar (ny volvoägare som jag är) kom jag fram till att det mycket väl kunde vara gasspjället det handlade om.
Spjället rengjordes och det blev något bättre, det tog nu kanske 20 minuter innan lampan tändes mot tidigare 1-5 minuter. Men jag vill ju inte att den ska lysa alls.
Jag upplever egentligen inte några av de andra symtomen ett krånglande spjäll ska uppvisa. Jag får heller ingen felkod i datorn (enligt säljarens verkstad) som talar om att spjället strular och kan pga det inte heller få igenom det på volvos förlängda garanti. Samtidigt har jag läst att ett krånglande spjäll i början kan ge de symptom jag upplever, dvs att ETS-lampan tänds men ingen felkod sätts. På grund av att en svag signal från spjället tänder ETS och sätter en "pending error"-flagg, som nollställs när tändningen bryts och slås på igen. Dvs "det kanske är något fel men jag vet inte - starta om och testa".
Nu kommer jag till min egentliga fråga. Förra veckan vägrade bilen helt plötsligt starta. Det visade sig vara ett kasst batteri. Hade inte upplevt minsta problem tidigare utan över en natt beslutade sig bilen för att inte starta något mer utan ett nytt batteri (eller starthjälp). Efter att jag satt i ett nytt batteri har ETS-lampan ännu inte tänts en enda gång. Visserligen har vi inte tagit den på några längre turer ännu, men "statistiskt" sett borde den ha tänts iaf någon gång.
Kan det vara så att ett dåligt batteri har orsakat att lampan tänts från första början? Jag menar, rengöring av spjället gjorde ju skillnad. Och är bilen väl igång finns väl tillräckligt med spänning och ström från generatorn?
Jag har fått en 50/50-deal med säljaren på byte till en ny ETM, men om det nu inte är den som börjat visa felsymtom är det ju ändå onödiga tusenlappar. Jag kanske inte ens har bilen kvar när/om den börjar krångla på riktigt. Samtidigt känns det lite tokigt att hoppa av dealen då jag drivit detta ganska hårt om än ödmjukt mot säljaren för att få igenom det.
Tacksam för tips.
/Egge
Spjället rengjordes och det blev något bättre, det tog nu kanske 20 minuter innan lampan tändes mot tidigare 1-5 minuter. Men jag vill ju inte att den ska lysa alls.
Jag upplever egentligen inte några av de andra symtomen ett krånglande spjäll ska uppvisa. Jag får heller ingen felkod i datorn (enligt säljarens verkstad) som talar om att spjället strular och kan pga det inte heller få igenom det på volvos förlängda garanti. Samtidigt har jag läst att ett krånglande spjäll i början kan ge de symptom jag upplever, dvs att ETS-lampan tänds men ingen felkod sätts. På grund av att en svag signal från spjället tänder ETS och sätter en "pending error"-flagg, som nollställs när tändningen bryts och slås på igen. Dvs "det kanske är något fel men jag vet inte - starta om och testa".
Nu kommer jag till min egentliga fråga. Förra veckan vägrade bilen helt plötsligt starta. Det visade sig vara ett kasst batteri. Hade inte upplevt minsta problem tidigare utan över en natt beslutade sig bilen för att inte starta något mer utan ett nytt batteri (eller starthjälp). Efter att jag satt i ett nytt batteri har ETS-lampan ännu inte tänts en enda gång. Visserligen har vi inte tagit den på några längre turer ännu, men "statistiskt" sett borde den ha tänts iaf någon gång.
Kan det vara så att ett dåligt batteri har orsakat att lampan tänts från första början? Jag menar, rengöring av spjället gjorde ju skillnad. Och är bilen väl igång finns väl tillräckligt med spänning och ström från generatorn?
Jag har fått en 50/50-deal med säljaren på byte till en ny ETM, men om det nu inte är den som börjat visa felsymtom är det ju ändå onödiga tusenlappar. Jag kanske inte ens har bilen kvar när/om den börjar krångla på riktigt. Samtidigt känns det lite tokigt att hoppa av dealen då jag drivit detta ganska hårt om än ödmjukt mot säljaren för att få igenom det.
Tacksam för tips.
/Egge