Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pocca
Insåg efter några veckors tänkande och velande att detta borde vara ett bra ställe att fråga om vilken volvomodell man skall köpa.

Har funderat på antingen en 850 kombi eller en V70 kombi. Priset jag satt är runt 50-60 tusen. Vilken tycker ni att jag skall välja?

Har även hört att om man skall välja en V70 för dem summorna bör man ta en 98a för de efter dem kan ha krånglande elektronik. Stämmer detta?

hur skulle ni göra?

Mvh P-O
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Förtydligade rubriken.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag tycker en V70 känns modernare/frächare.
Det som kan strula är det elektroniska gasspjället annars är det inte några specifika "el" problem efter 98. Är det bytt så är det en fördel men bilen kan gå länge på orginal spjäll oxå.
Hade varit kul att veta vem som påstår att efter 98 har mera elfel :wink:
Användarvisningsbild
av Phantom
Jag hade samma fundering när jag köpte min för ngn månad sen. Tyckte också att en V70 kändes lite modernare... :???: ...men mycket sitter ju i köparens intresse. Och det var ingen priskillnad mot en 850 kombi som jag tittade på med samma miltal.
Fick ge 67000.- för min som gått 11300 mil vilket jag anser vara ett bra pris med enbart en tidigare ägare :lol:
av Pocca
> grammse

De som jag hört det av är mekaniker hos en volvoåterförsäljare..:-). De borde ju ha hyffast koll iallafall då de mekar volvo hela dagarna......
av Fisketorp
Hade innne min 855a 94a igår på kamremsbyte på en etablerad verkstad som är kompetenta på volvo.

Frågade ifall 850 var en ok bil
han tyckte att man skulle akta sig för import osv tråkigt för mig men sålänge bilen rullar så=)

Frågade igen att jag menade allmänt inte just min bil.

Han annsåg att man skulle akta sig för 97-98 850 för volvo har dragit ner på kvaliten då, bytt leverantörer osv?
frågade även om det gällde s/v-70
Alla nyare bilar(vet inte om han menade just inom volvo) annsåg han tappat kvalitetsmässigt.

Sväfar har 98s70, arbetskompisar/vänner har haft 99or osv alla har fått byta en hel del såsom LLM,hjulager mm allt mellan 11tusen och 17tusen mil

tycker det är lite för tidigt att byta alltför dyra saker eller så är man bortskämd med sambons 940 som genom 9år bara bytt avgasystem 1-2ggr, ett bromsok och sönderostad bensinpump.

//Martin
Användarvisningsbild
av splike
Ja inte ska du lägga 60 papp på en 855 ( för gammal bil för det priset) så sikta på en v 70
Användarvisningsbild
av Nexus
Pocca skrev:> grammse

De som jag hört det av är mekaniker hos en volvoåterförsäljare..:-). De borde ju ha hyffast koll iallafall då de mekar volvo hela dagarna......
Det ända som e bytt på min V70 i el är LMM. All annan el fungerar klockrent.
Inga hjullager än så länge på 13700mil.
De är nog likvärdiga 850 /v70 men jag skulle välja V70 just för de känns modernare
Användarvisningsbild
av Anders E
Min V70-99 har nu gått 16000 mil utan några allvarliga fel.
Det enda jag gjort är att rengöra och uppgradera gasspjället men det pröjsade Volvo.

Hade lätt köpt en V70 om jag var dig, känns klart fräschare.
av Pocca
Blir en V70. Nu startar den långa resan mot det perfekta köpet. Som antagligen sluter med att jag tröttnar och gör nåt panikköp..;)

https://hosting.photobucket.com/e6d1b2f4-e419-420[…]

Skar upp en lucka ca 150 x 150 och fann att en pl&[…]

Fälgvård

Vet inte hur välbesökt den här foru[…]

Hej! Vart kan jag få tag i en ny antenn till[…]