Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Phantom
Jag har kollat lite på min bil som har ett litet problem som finns i en annan tråd, men tänkte samtidigt kolla upp om vevhusventilationen var ok.
När bilen var inne för byte av packbox mellan låda/motor beställde jag även kontroll och rengöring av vevhusventilationen. Detta skulle vara åtgärdat, men när jag gjorde ett test som rekommenderats i en annan länk och lyfte oljestickan (under gång) så ryker det ur detta rör. Är inte vevhusvent ok, eller är det den varma oljan som även kan göra detta fenomen och jag inte behöver oroa mig?
Tacksam för svar!
av *pettson*
Phantom skrev:Jag har kollat lite på min bil som har ett litet problem som finns i en annan tråd, men tänkte samtidigt kolla upp om vevhusventilationen var ok.
När bilen var inne för byte av packbox mellan låda/motor beställde jag även kontroll och rengöring av vevhusventilationen. Detta skulle vara åtgärdat, men när jag gjorde ett test som rekommenderats i en annan länk och lyfte oljestickan (under gång) så ryker det ur detta rör. Är inte vevhusvent ok, eller är det den varma oljan som även kan göra detta fenomen och jag inte behöver oroa mig?
Tacksam för svar!
Olja kan ju stänka upp men det ska inte ryka uppåt eftersom det borde vara undertryck där om allt fungerar som tänkt.
Användarvisningsbild
av Phantom
Olja kan ju stänka upp men det ska inte ryka uppåt eftersom det borde vara undertryck där om allt fungerar som tänkt.
Ok, det stänker inget och jag misstänkte att oljan kunde ryka pga värmen. Men då får jag lämna bilen igen så får de kolla över vad som blivit fel. Tack för svar!
av *pettson*
Phantom skrev:Kan en igensatt vevhusvent orsaka en felkod på lmm eller lamda?

Frågar mycket för att lära :?:
svårt att se att det hör ihop egentligen. Möjligen om bilen börjat ryka så den då tar med olja in?
Användarvisningsbild
av Phantom
Hade idag in bilen igen för att vara säker på att vevhusvent var ok efter deras rengöring och kontroll. De testad och provade och jämförde med andra likadana bilar...och allt var helt ok. Vevhusvent är rengjord och fungerar som den ska :)
Så nu kan jag lugnt rulla vidare...

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]