Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
#1369725
Hej!
På denna 850 sitter 2st BOSCH Rallye 225 med originalfäste.
Nackdelen med originalfästet är att grillen tar i extraljusen varje gång huven öppnas.
Stabiliserings staget (plast vinkel mellan lykta och fäste) är inte så stabilt.
Det verkar inte passa med andra stora lyktor ex. Hella (för djupa)
(förutom LED-ramp, med det passar inte denna årgång av fordon. - tycker jag)

Skulle gärna vilja ha fästet lite längre fram, men inte så lågt som skylten.
Någon som vet hur långt det är mellan stötfångaren och balken bakom den?

Önskar tips på lösningar!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1370997
Det är rätt långt mellan framsidan av frontbeklädningen(plasten) och balken, då det ligger en tjock frigolitbalk mellan dom 2. Uppskattningsvis bortåt 5cm, om inte lite mer i mitten t om.

Borra ska du inte behöva göra för att se, möjligtvis att du behöver ta bort luftriktaren/kylarskyddet om 850 har en sån. Om inte annat lär du iaf kunna få upp en hand och känna dig fram.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1371179
Nej det är inte svårt att ta bort fronten.
Jag vet inte exakt hur det ser ut på 850, och heller inte om du har nya eller gamla fronten

På nya froten kan man iaf ta bort nederdelen av stötfångaren, den sitter med clips i den svarta övre delen. Behöver lossas i hjulhusen dock, sitter troligen med popnitar.

Balken sitter med 2 bultar, en i varje krock-dämpare. Det är jag rätt säker gäller samtliga 85x70, och det är dom 2 man lossar(+ nitar i hjulhusen) när man ska bort med fångaren på x70(sen drar man den bara rakt ut).

Det är rätt uppenbart vad som behöver lossas när man väl tittar och börjar fingra lite.


Hur andra med extraljus gör... ptja, finns väl 3 sätt som är dom vanliga:
Bultar genom stötfångaren från ovansidan. Detta brukar ofta störa öppningen av huven, och gör rätt fula märken i stötfångaren man aldrig får bort.
Nummerplåtsfäste med lååånga bultar som räcker in till balken. Detta är väl det "bästa", man gör ingen synlig åverkan på stötfångaren, extraljusen hamnar en bit ifrån grillen så man kan öppna huven.
En LED ramp som monteras över eller under nummerplåten som är så pass lätt att orginalbultarna för skylten kan hålla den kvar.

Sen finns det massor med varianter av dessa, finns ingen direkt "gör så eller så", utan det handlar mer om att hitta något som funkar för en själv.
85x70 är inte direkt "lätta" bilar att montera extraljus på... Den där huven med intergrerad grill ställer till med mycket merjobb :-(

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]