Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rrobbz
Tjao. Jag funderar på att byta motor i min V70 2,0T 1998 (Italien) tror det är en,
Måste man byta boxar och elhärva ifall jag sätter i en b5234? . (vanliga 850 t5)

Alla för och nackdelar mottages 🙂🙂
Mvh robert
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vanliga 850 T5 har motronic 4.3, V70 har Motronic 4.4. Dvs bara skifta boxarna fungerar inte.

Motorerna i fråga är dock snarlika, och fungerar sinsimellan, men det blir inte helt optimalt.
B5204T2 är väl dessutom "lättryckaren" på ~180hk om jag minns rätt(B5204T3 är fulltryckaren), och en B5234FT(850T5) är en fulltryckare på 225hk.
Det som troligen kommer hända är att om du monterar B5234FT i en bil med styrsystem för en B5204T2 är att turbon kommer ladda mindre än den "ska", och vid helt "fel" tillfälle, vilket kommer ge en negativ inverkan på registret.

För att minimera skillnaderna bör du bl.a. montera turbon från B5204T2(som jag tror är en 13g, kan vara en 12g också) på den B5234FT du tänkt använda(som har 15g turbo).
Skillnaden i slaglängd ställer till det lite också, men den brukar för det mesta kunnas kompenseras bort av styrboxen. Ingen garanti dock.

Följade åsikter är baserat på skillnaderna mellan B5204T3 och B5234T3(som bara kolvarna skiljer dom åt):
En annan sak att tänka på och kolla upp är utväxlingen på växellådan. 2.0orna brukar vara högre utväxlade än storebröderna på 2.3l. Det betyder att dom varvar lite mer för att få snarlik 0-100 prestanda som 2.3orna, men har lite lägre maxhastighet(235km/h vs 240km/h om jag minns rätt).
Dom börjar även ladda lite tidigare i registret, vilket gör dom väldigt pigga i starten :) Skulle man race'a en 2.0a och en 2.3a kan man säga som så att 2.0an kommer sticka iväg fortare i starten, men storebrodern kommer relativt snabbt ikapp, och när dom närmar sig 100km/h är dom tämligen exakt sida-vid-sida.

Hur en 2.3a skulle reagera på den högre utväxlingen som 2.0orna ofta har vet jag inte riktigt, men det är säkerligen negativt om än marginellt.

Det "bästa" vore att du monterade antingen en B5204T3(italien fulltryckare) eller en B5234T3(2.3l fulltryckare) från en s/v70 97-98, och även byter styrboxen.

... Sen är du väl medveten om att du inte får byta motor till någon annan än just B5204T2 va? Oddsen att bli påkommen må vara liten, men kan ställa till rätt stora(och dyra) problem om du blir inblandad i en olycka och din bil undersöks. Om den risken är värt det eller ej är upp till dig.

Men för att summera det hela: Motorn i fråga (B5234FT) kommer fungera rakt av med ditt nuvarande 2.0-styrsystem, men inte optimalt. Det kommer inte gå att jämnföra ett sånt byte med en "äkta" 850T5 med B5234FT orginal.
Du kommer heller inte få ut några 225hk ur B5234FT med din nuvarande styrbox. Kanske nån häst mer än 180hk pga. slagvolymen, men det är nog marginellt.
Vill du använda dig av 850T5-styrboxar måste elsystemet byggas om, eftersom styrsystemet är annorlunda(motronic 4.3 vs motronic 4.4). Det är rätt enkelt att bygga om från M4.3 till M4.4, men omvänt vetetusan. M4.3 är dessutom ett "sämre" system än M4.4 rent tekniskt.
av rrobbz
Ja, min är på 180 hk.
Så det bästa alternativet är att hitta en B5204t2 som sitter idag?
Och bara byta kolvar stakar och veven för att få den till 2,3?

Tanken är att sätta i h profil och smidda kolvar samt renovera hela motorn🙂

Tack för förklaringen btw 😋
Användarvisningsbild
av Marlboroman
rrobbz skrev:Så det bästa alternativet är att hitta en B5204t2 som sitter idag?

Enklaste i alla fall. Annars kan man ju byta chip i den box man har till ett för 2,3.
rrobbz skrev:Och bara byta kolvar stakar och veven för att få den till 2,3?
Om du vill ha 2,3 så köp en sån motor på en gång. Stakarna är för övrigt samma i 2,0 och 2,3
rrobbz skrev:Tanken är att sätta i h profil och smidda kolvar samt renovera hela motorn🙂
Då låter det som om att du har stora planer på ökad effekt i framtiden och då är 2,3 att föredra. Sen beror det ju på hur stora planer man har då det kan bli onödiga dyrt att sätta i smidda kolvar om man inte behöver till exempel. Såna projekt lär man fundera igenom tidigt för att kunna välja rätt grejer i och runt motorn.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
rrobbz skrev:Ja, min är på 180 hk.
Så det bästa alternativet är att hitta en B5204t2 som sitter idag?
Och bara byta kolvar stakar och veven för att få den till 2,3?

Tanken är att sätta i h profil och smidda kolvar samt renovera hela motorn🙂

Tack för förklaringen btw 😋
Enda lagliga alternativet är att sätta i en B5204T2 motor.

Det är kolvarna som skiljer 2.0 och 2.3 åt.

Men jag är rätt säker på att det är mer som skiljer just 180hk'n och 2.3-turbosarna åt. Bl.a. turbon, och givetvis mjukvaran.

Det enklaste alternativet är givetvis att bara hinka ner en 2.3 T5 från en s/v70 97-98 med tillhörande styrboxar. Då får du direkt ~60 åsnor mer än du har nu... Men som sagt... inte lagligt...
av rrobbz
Marlboroman skrev: fre 06 mar 2020, 19:22
rrobbz skrev:Så det bästa alternativet är att hitta en B5204t2 som sitter idag?

Enklaste i alla fall. Annars kan man ju byta chip i den box man har till ett för 2,3.
rrobbz skrev:Och bara byta kolvar stakar och veven för att få den till 2,3?
Om du vill ha 2,3 så köp en sån motor på en gång. Stakarna är för övrigt samma i 2,0 och 2,3
rrobbz skrev:Tanken är att sätta i h profil och smidda kolvar samt renovera hela motorn🙂
Då låter det som om att du har stora planer på ökad effekt i framtiden och då är 2,3 att föredra. Sen beror det ju på hur stora planer man har då det kan bli onödiga dyrt att sätta i smidda kolvar om man inte behöver till exempel. Såna projekt lär man fundera igenom tidigt för att kunna välja rätt grejer i och runt motorn.
Tanken är att ha en motor ståendes som man kan grejja med. Och skrämma upp lite kanske inga 700 hk men lite mer än 300 är ju ett mål 😋

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]