- tor 05 mar 2020, 23:13
#1368357
Vanliga 850 T5 har motronic 4.3, V70 har Motronic 4.4. Dvs bara skifta boxarna fungerar inte.
Motorerna i fråga är dock snarlika, och fungerar sinsimellan, men det blir inte helt optimalt.
B5204T2 är väl dessutom "lättryckaren" på ~180hk om jag minns rätt(B5204T3 är fulltryckaren), och en B5234FT(850T5) är en fulltryckare på 225hk.
Det som troligen kommer hända är att om du monterar B5234FT i en bil med styrsystem för en B5204T2 är att turbon kommer ladda mindre än den "ska", och vid helt "fel" tillfälle, vilket kommer ge en negativ inverkan på registret.
För att minimera skillnaderna bör du bl.a. montera turbon från B5204T2(som jag tror är en 13g, kan vara en 12g också) på den B5234FT du tänkt använda(som har 15g turbo).
Skillnaden i slaglängd ställer till det lite också, men den brukar för det mesta kunnas kompenseras bort av styrboxen. Ingen garanti dock.
Följade åsikter är baserat på skillnaderna mellan B5204T3 och B5234T3(som bara kolvarna skiljer dom åt):
En annan sak att tänka på och kolla upp är utväxlingen på växellådan. 2.0orna brukar vara högre utväxlade än storebröderna på 2.3l. Det betyder att dom varvar lite mer för att få snarlik 0-100 prestanda som 2.3orna, men har lite lägre maxhastighet(235km/h vs 240km/h om jag minns rätt).
Dom börjar även ladda lite tidigare i registret, vilket gör dom väldigt pigga i starten :) Skulle man race'a en 2.0a och en 2.3a kan man säga som så att 2.0an kommer sticka iväg fortare i starten, men storebrodern kommer relativt snabbt ikapp, och när dom närmar sig 100km/h är dom tämligen exakt sida-vid-sida.
Hur en 2.3a skulle reagera på den högre utväxlingen som 2.0orna ofta har vet jag inte riktigt, men det är säkerligen negativt om än marginellt.
Det "bästa" vore att du monterade antingen en B5204T3(italien fulltryckare) eller en B5234T3(2.3l fulltryckare) från en s/v70 97-98, och även byter styrboxen.
... Sen är du väl medveten om att du inte får byta motor till någon annan än just B5204T2 va? Oddsen att bli påkommen må vara liten, men kan ställa till rätt stora(och dyra) problem om du blir inblandad i en olycka och din bil undersöks. Om den risken är värt det eller ej är upp till dig.
Men för att summera det hela: Motorn i fråga (B5234FT) kommer fungera rakt av med ditt nuvarande 2.0-styrsystem, men inte optimalt. Det kommer inte gå att jämnföra ett sånt byte med en "äkta" 850T5 med B5234FT orginal.
Du kommer heller inte få ut några 225hk ur B5234FT med din nuvarande styrbox. Kanske nån häst mer än 180hk pga. slagvolymen, men det är nog marginellt.
Vill du använda dig av 850T5-styrboxar måste elsystemet byggas om, eftersom styrsystemet är annorlunda(motronic 4.3 vs motronic 4.4). Det är rätt enkelt att bygga om från M4.3 till M4.4, men omvänt vetetusan. M4.3 är dessutom ett "sämre" system än M4.4 rent tekniskt.