Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Derbyboy
Hej,

ABS-lampan lyser på min gamla v70. Lämnade in den på verkstaden för felsökning. Nu återkommer verkstaden och säger att givare bak höger inte ger signal.

De kan inte läsa ut felkoderna och jag är rädd för att kanske kontrollboxen är trasig.

1. Borde det inte ingå att läsa ut felkoderna vid en felsökning?

2. Kan man genom att läsa ut felkoderna få reda på om styrboxen för ABS är trasig

Mvh
Användarvisningsbild
av Lucif3r
1. Dom här bilarna, speciellt 96-98, är lite speciella när det gäller felkodsutläsning. Det finns nästan ingen mindre verkstad som kan det. Även vissa volvo brukar ha svårt för att läsa ut koder, då det instrumentet utgick och återkallades för bra många år sedan.
Motorkoder brukar många kunna få ut, men saker som ABS osv är tämligen hopplöst utan rätt programvara.

2. Nej. Det man får reda på är i vilket område felet ligger, sen är det klassisk felsökning och erfarenheter som gäller.
Det jag kan säga dock är att om det är felkod på just höger bak, så ökar oddsen för att det är styrboxen som är kass. Men det är ingen garanti.
Hade felkoden pekat på t ex vänster fram, så hade det varit rätt troligt att boxen är ok.

3. Hm... Beror nog på.. ABS'en utför flera självtest både vid start och under körning.
Jag skulle säga att på sin höjd kan man lös-montera en givare för att se om felkoden ändras... Men det kräver givetvis att man kan läsa ut felkoder ...
av volvo94
Kolla kontakten bak där bägge sidor går ihop, där kan det bli glapp. Har själv haft samma problem o det var i det fallet bara att trycka ihop kontakten.
Finns en annan tråd om detta.
Billigast att börja där.
Senast redigerad av 1 volvo94, redigerad totalt 0 gånger.

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]