Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Är du säker på att amperemetern klarar likström? alla gör inte det.
av she-man
Kena skrev:Är du säker på att amperemetern klarar likström? alla gör inte det.
Den har inga problem att mäta strömmen när jag sätter i gång bilen. Dock kan den ju visa mer eller mindre fel, antar jag.
av *pettson*
frågan är om skalan räcker till nedåt?
av she-man
*pettson* skrev:
Uppenbarligen inte! Snubben på verkstaden använde ett mycket känsligare instrument, nämligen en sketen liten 5V-lampa! Den visade att det gick ström när bilen var avstängd. Och han hittade felet (hävdar han, och eftersom bilen fortfarande startar så får jag väl tro på honom).

Det visade sig vara belysningen i bagageluckan som det var fel på. När reglaget ("hjulet" man använder för att ställa in hur starkt lampan skall lysa) stod i ett visst läge så gick det ström trots att glödlampan var släckt! Fel på reostaten, säger han (vad det nu är för något...).

Hoppas bara att bilen startar i morgon bitti :wink:

Tack för hjälpen alla!
av *pettson*
she-man skrev:
*pettson* skrev:
Uppenbarligen inte! Snubben på verkstaden använde ett mycket känsligare instrument, nämligen en sketen liten 5V-lampa! Den visade att det gick ström när bilen var avstängd. Och han hittade felet (hävdar han, och eftersom bilen fortfarande startar så får jag väl tro på honom).

Det visade sig vara belysningen i bagageluckan som det var fel på. När reglaget ("hjulet" man använder för att ställa in hur starkt lampan skall lysa) stod i ett visst läge så gick det ström trots att glödlampan var släckt! Fel på reostaten, säger han (vad det nu är för något...).

Hoppas bara att bilen startar i morgon bitti :wink:

Tack för hjälpen alla!
nu hängde jag nog inte med men.. är där inte bara on off i skuffen? Möjligen med mycket oxid i då? Det är iallfall ingen reostat där..
Hursomhelst.. skuffen var det..
Användarvisningsbild
av niklas gson
*pettson* skrev:
she-man skrev:
vafförärdetpådetteviset skrev:Om du nu inte har en tidsstyrd bensinärmare som ungarna varit och petat på...
Nope, ingen bensinvärmare. Men något jävelskap är det allt som drar ström, trots att tångamperemetern visade 0.00A. Jag kopplade ju ur batteriet i går kväll. I morse kopplade jag in det igen, mätte spänningen, som låg på 12V, inte 0 :lol:, och bilen startade utan problem! Körde i väg till den lokala verkstaden, men de hade inte tid förrän i morgon, så jag körde vidare till jobbet. Lät bilen stå parkerad med batteriet inkopplat (man måste ju ta chanser här i livet), och fick naturligtvis be om hjälp att starta den när jag skulle hem :o Så något mög måste ju ligga och dra ström.

Nåja, skall lämna in den på verkstaden i morgon. Bara att hålla tummarna och hoppas...

Hur som helst,
hanskfacksbelysning eller bagagerumsbelysning?
har varit med om att testa på batteriet med motorn igång visade 12 volt trodde det var fel på generatorn visade sej att det var batteriet som var kortis satt dit ett nytt då laddade generatorn 13.8..inte så vanligt oftast e det generatorn som spökar ..
av she-man
*pettson* skrev: nu hängde jag nog inte med men.. är där inte bara on off i skuffen? Möjligen med mycket oxid i då? Det är iallfall ingen reostat där..
Hursomhelst.. skuffen var det..
Nope, inte bara on/off. Har av någon (för mig) oförklarlig anledning ett reglage för att reglera hur starkt lampan skall lysa i bagageutrymmet. Och jag antar att det är en potentiometer, inte reostat.
av she-man
niklas gson skrev: har varit med om att testa på batteriet med motorn igång visade 12 volt trodde det var fel på generatorn visade sej att det var batteriet som var kortis satt dit ett nytt då laddade generatorn 13.8..inte så vanligt oftast e det generatorn som spökar ..
Hej igen, visade sig att det inte var så enkelt. Potentiometern i bagageluckan drog förvisso lite ström, men det var inte det stora problemet. Det riktiga problemet var batteriet. Bilen var nämligen död igen på morgonen :-(

Använde startkablar till och från jobbet. KÖrde efter jobbet till verkstan där en av mekarna mätte spänningen, som låg på 12V. Han belastade tills hans mätgrunka började ryka och lukta bränt! Allt såg bra ut. Han mätte hur det såg ut när man startade bilen. Spänningen sjönk till ca 10V, och gick sen upp igen. Upprepade nägra gånger med samma resultat. Slutligen fick han för sig att starta bilen med växeln i. Efter tredje försöket var batteriet dött! Hans slutsats var att någon/några av cellerna är kassa. Så varför gjorde de inte detta test redan när jag lämnade in bilen, kan man ju fråga sig...

Lånade i går ett helt nytt batteri från dem, som jag ska ha under helgen. I morse startade bilen utan något som helst problem. Får se om det ser lika bra ut på måndag.

Så här i backspegeln ångrar jag mig allt att jag lät försäljaren på Micro mäta batteriet åt mig innan jag köpte ett nytt. Då skulle jag ha sluppit det mesta av strulet. Hade stoppat i det nya batteriet och sen hade det varit bra. Kanske en lärdom man skall dra; att gå på första planen...

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]