Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som sagt så har jag lite problem att starta bilen. Jag har lusläst detta forum angående bränslepumpen och på Youtube hittade jag en kommentar från en volvoanställd i USA som skrev att om man tror sig ha problem med bränslepumpen, och man fokuserar på att det är antennringens, immoblizerns eller bränslepumpsreläets fel samt att man har försökt återställa immobilizern igenom att låsa upp bilen 5 gånger.

(kommentaren av användaren gmtgmt123)

Bilen startar och sedan dör direkt.
Då hävdar denna volvoanställd att det är temperaturgivaren som spökar.

Tidigare är min nuvarande bil Volvo V70XC 1998, käkat tempgivare och jag har alltid köpt billiga från Tyskland eller hittat på skroten då jag tycker Volvo tar överpris på allt. Men det kanske finns en anledning? Jag har haft problemet med min tidigare Volvo 850 att när temperaturgivaren dör så går bilen inte att starta, samt att kylarfläkten går igång direkt.

Då undrar jag om det stämmer att om min temperaturgivare är sönder. Då startar alltså inte bilen? Visst kan den starta ibland, men den dör direkt. Motorelektroniklampan lyser.

Vet någon vad det ska vara för ohm antal på den vid t.ex -1?

Enligt MathevsVolvoSite så sägs det att
For example, I measured the brand-new Volvo ECT and got these values
* -20C: 16,000 Ohms (16 kOhms)
* 0C: 7,300 Ohms
* 20C: 2,600 Ohms
* 80C: 300 Ohms
* 90C (Operating Temp): 200 Ohms
* 100C: 150 Ohms

Vid -2 grader hade jag 7830 ohm.

https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=52203
Om tempmätaren är helkass, så går inte bilen att starta, nej. Det blir som du beskrivev 850'in.
Själva givaren verkar ju dock ge hyffsat rätt utslag enl. din mätning, vilket får mig att tro att givaren i sig är fungerande iaf. Det kan ju däremot vara fel på kablaget eller liknande så signalen försvinner på vägen.
En tempgivare som visar fel ibland kan ge konstiga symtom som tex att bilen stannar eller inte går att starta. Det ger ingen felkod förän du får avbrott i givaren vilket försvårar felsökningen. Tempmätaren går på samma givare och den brukar man kunna se att den beter sig konstigt.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]