Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1358592
Nu kommer någon med all säkerhet att säga att så här kan man inte göra :-D
Iallafall, först inhandlar man ett ogräsjärn, det brukar kosta några tior
Spetsen glödgar man och bockar till 90 graders vinkel. Plus filar lite så att spetsen blir ca 1 mm tunn
IMG_20200112_125833_1CS_DxO.jpg
IMG_20200112_125833_1CS_DxO.jpg (281.07 KiB) Visad 545 gånger
IMG_20200112_125801_1CS_DxO_800.jpg
IMG_20200112_125801_1CS_DxO_800.jpg (137.1 KiB) Visad 545 gånger

På bromsoken fram så finns det ett litet urtag på okets insida, där kan man haka i spetsen och bända mot yttre bromsbelägget så kommer hela oket ut. Kolven trycks tillbaka och glidpinnarna motioneras
IMG_20200112_125512_1CS_DxO_800.jpg
IMG_20200112_125512_1CS_DxO_800.jpg (93.4 KiB) Visad 545 gånger

Sen kan man greppa bakom "örat" på yttre belägget och dra det utåt så att man känner att det kan röra sig fritt mot okhållaren, samma sak på det inre belägget genom att trycka på örat..
IMG_20200112_125459_1CS_DxO_800.jpg
IMG_20200112_125459_1CS_DxO_800.jpg (104.66 KiB) Visad 545 gånger

På bakre bromsoken så kommer man precis in mellan ok och fälg (på mina 15" Ariane i alla fall), "hacket" på verktyget hjälper till med att följa styrpinnen
IMG_20200112_130005_1CS_DxO_800.jpg
IMG_20200112_130005_1CS_DxO_800.jpg (74.58 KiB) Visad 545 gånger

Och så hakar man bakom "örat" på yttre belägget och drar det utåt, sen flyttar man verktyget så det trycker på "örat" på inre belägget och trycker inåt. Om kolvarna rör sig långsamt (bromsvätskan behöver tid på sig att pysa förbi huvudcylindern) utan att man behöver ta i så man blir blå så är de friska :-)
IMG_20200112_130023_1CS_DxO_800.jpg
IMG_20200112_130023_1CS_DxO_800.jpg (70.17 KiB) Visad 545 gånger

Tänk bara på att man måste pumpa tillbaka kolvarna innan man använder bilen, lite läskigt när bromsarna inte tar :-D
Pumpa med flera korta tag, trycker man pedalen i golvet är det stor risk att kolvpackningen i huvudcylindern tar stryk.
Värt att tänka på: om man trycker tillbaka alla bromskolvarna samtidigt (och långt) så finns risk att bromsvätskebehållaren svämmar över.
När alla bromsok är i perfekt kondition så snittar min bil ca 0.65 på landsväg i 90 km/h, när de börjar kärva är man snabbt uppe i 0.8 eller mer. Det blir ju tusenlappar på ett år! :-o
#1358665
Principen är ju generisk. Verktyget i fråga kanske behöver justeras beroende på bilmodell, men annars är det väl inga kostigheter.
#1358758
Nexus skrev: mån 13 jan 2020, 01:20 Jag brukar ha isär bromsar när man byter hjul då är det enklare komma åt. Tar inte många minuter :-)
Vill man ligga på lägsta möjliga bränsleförbrukning så behöver bromsoken pysslas om oftare än så, tanken med verktyget var att kunna motionera kolvarna utan att ta av hjulen. Man fixar alla fyra oken på mindre än 5 minuter, nu får jag det gjort ett par gånger i månaden i alla fall! :-)
#1359051
@Erik Å, Har du alla mått på den där. Höjd bredd på 90 vinkeln samt samnma på urtagningen du filat längd tjocklek på skaftet?.
Var ju en bra ide ta bort hjulen är ju skit jobbigt. Tänkte göra en jag med av vad kvittar bara måtten stämmer.

Jo mitt bromseri bak är kass o ligger på så man märker det tydligt har dock inte haft några glödande skivor eller att det blivigt riktigt tokvarmt. Jag hade samma förbrukning som du förut enl färddatorn. Nu är det helt omöjligt att köra under 0.8 . Ska byta hela skiten bak.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1359096
"Detta är utvecklat exklusivt för V70 mk I :-D
Har man glidkolvsok bak så får man nog klura ut en lite annorlunda lösning.."

Jag tänkte närmast på att du söker patent på formgivningen och sedan säljer det till någon fabrik och blir "rik som ett troll". Men om det "bara" passar till Volvo så blir det kanske lite svårare. Inte för att det skulle finnas för fåtal Volvo, utan det blir nog lättare att saluföra ett universalverktyg som passar ett flertal bilfabrikat, tror jag.

Men ni som nu går ut i smedjan och smider till detta verktyget kan ju sända en tacksamhetens tanke till Erik Å.
#1359123
gubbstrutt skrev: ons 15 jan 2020, 10:03 @Erik Å, Har du alla mått på den där. Höjd bredd på 90 vinkeln samt samnma på urtagningen du filat längd tjocklek på skaftet?.
Jag fixar en skiss! Hinner inte i dag, har ett oljebyte som väntar :-D Det första verktyget jag gjorde gick av i bocken efter ett tag. Jag bockade kallt och tydligen blev det sprickor.. Denna gång glödgade jag pinnen i braskaminen innan jag böjde den, det gick bra eftersom ogräsjärnet hade träskaft till skillnad från det förra som var av plast..
Kul när bromsarna fungerar riktigt bra; man gasar upp till 50, lägger ur växeln och rullar flera kvarter utan att tappa farten :party:
Rådlös skrev: ons 15 jan 2020, 13:40 .. söker patent på formgivningen och sedan säljer det till någon fabrik och blir "rik som ett troll". ..
Jag befarar att marknaden är ganska begränsad så jag släpper rättigheterna fria :-)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.

Har en Volvo v70 2.4 d automat från 2009. Ef[…]

Ok, ja varken bilfirman eller Meca har kanske koll[…]

Köpa V90

Ja tyst motor är viktigt. Där förs[…]

Kollar man oljenivån i automatlådan p&[…]