Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gör så, det är Volvos rek. att göra på det viset. Jag var Volvomek 89 till 00 och har alltid bytat remmarna så. Det du ska tänka på är att när du släpper remmen så vill kammarna vrida sig lite, du vrider tillbaka när du lägger på nya remmen. Är du osäker märker du befintlig rem. Ska påpekas att jag sett motorer som saknat det lilla märket på vevens drev. Finns en plugg vid startmotorn där en tolk kan stoppas i. Kan också va bra att veta att vevens märke när det står rätt då är inte kolven i öd. utan strax innan, dock ointressant vid endast byte av rem. Byter du vattenpump, använd Volvo original så slipper du få impellerhaveri, vilket är vanligt på icke original.
Erik Å skrev:Hmm, man måste uppenbarligen riva bort rätt mycket prylar för att komma till pudelns kärna eller rättare sagt kamaxeländarna på B5244S2 (år -00).
Det du måste bort med är fördelare+rotor/täcklocket på nyare, kamaxelgivaren, lossa 2 bultar på kamaxlarna som håller givarna, plocka bort startmotorn, ta bort en plugg, och sen är det fritt fram att sätta i tolkarna.
På dom äldre modellerna kan man behöva lossa övre motorfästet från motorn också, beror på vad man har för tolkar. Vissa är längre än andra och når kammarna utan att behöva ta bort motorfästet, andra(dom flesta) är för korta och tar i fästet innan dom når in kammarna.

Luftfilterboxen behöver ju plockas ur också, men den måste ju ur nästan oavsett vad man gör under huven. :bored:

Det är inte så mycket jobb egentligen, dessutom kan man ju passa på att inspektera andra saker, såsom fördelare+rotor(om man har sån), ev. litet oljeläckage på packboxarna(som både fördelare och täcklock och kamaxelgivare är bra på att dölja/hålla inne) osv.
Det jag funderar mest på är om man skulle kunna pressa bränsleförbrukningen genom att avsiktligt låta avgaskammen "lagga" några grader. Insug har ju VVT men inte avgas så den lär stå på någon kompromiss mellan effekt och ekonomi.. Vet inte om jag vågar prova.. Någon ute i världen borde ju redan ha testat? :-D
Erik Å skrev: sön 29 dec 2019, 15:17 Det jag funderar mest på är om man skulle kunna pressa bränsleförbrukningen genom att avsiktligt låta avgaskammen "lagga" några grader. Insug har ju VVT men inte avgas så den lär stå på någon kompromiss mellan effekt och ekonomi.. Vet inte om jag vågar prova.. Någon ute i världen borde ju redan ha testat? :-D
Det finns ju fasta ställbara kamdrev till gamla 70-80tals motorerna när man monterade trimkammar, (då i.o.f.s med endast en överliggande kam) och VVT på båda kammarna kom ju under V70N-tiden, så helt ute och cyklar är du inte.

VVT ställer sig bara framåt från bottenläget, så sätta nån grad EFTER markering (i rotationsriktningen) borde ge samma effekt som en aktiverad VVT. Dvs tidigare ventilöppning.
Men det är ju mer än VVT som ändrar sig.
Tändning, mm, så vad effekten av en sådan modd skulle bli =????
Sannolikt har Volvo optimerat.

Nej, låsningsspåren i kamaxlarna är nog baske mig inte helt i linje, när jag tänker efter.
Vågrätt = ja
Men spåren är nog inte i axlarnas centrum, och den ena är nog ett halvvarv motsatt den andra.
Dvs en hög och en låg.
Så Haynes har nog rätt Ang låsverktyget.
MickeM skrev: mån 30 dec 2019, 01:50 .. Sannolikt har Volvo optimerat. ..
Utan tvekan, ja :-)
Men bensin var billigare och CO2-utsläpp sågs inte som ett problem när dessa motorer konstruerades, i dag skulle man antagligen förskjuta optimeringen mer mot ekonomi än effekt.. ;-)
Egentligen gör ju VVT bara halva jobbet; man vill ju öka öppettiden när motorn går på högt varv med högt ingastryck. VVT kan tidigarelägga öppningen men det straffar sig i andra änden när stängningen tidigareläggs lika mycket.. Samma sak lär hända om man vrider kamaxlarna relativt dreven, det kanske inte ger så mycket i praktiken? :oops:

Ska fundera om jag vågar experimentera, det får kanske bli när det är dags för fjärde rembytet. Det borde väl gå att dela kamremskåpan eller göra inspektionshål så att man lättare kommer åt naven på kamaxeldreven för justering
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]